الکفاءة الذاتية المدرکة وعلاقتها بالوعي الاجتماعي والانتماء التنظيمي لدى طالبات قسم رياض الاطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد / کلية التربية للبنات/ قسم رياض الاطفال / اختصاص علم النفس التربوي

المستخلص

         تکمن أهمية البحث بالکشف عن دور الجزائر في تحقيق التضامن العربي – الأفريقي ضد إسرائيل 1962-1977 فضلاً عن خلق فرص جديدة للسلام من خلال الحصول على مساندة أفريقية واسعة تنسجم مع تطلعات الجزائر الرامية للحد من التوسع " الإسرائيلي " على حساب الأراضي العربية ولاسيما الأراضي الفلسطينية التي احتلتها في الحروب العربية – الإسرائيلية 1948-1967 وتشريد أهلها ومصادرة أموالهم وممتلکاتهم. إذ سعت الجزائر إلى تقوية الروابط العربية – الأفريقية بالتعاون البنّاء في المجالات السياسية والاقتصادية وتوظيف القدرات المتحققة لمواجهة أخطار الاستعمار بأشکاله المختلفة ولاسيما إسرائيل.
         ولتحقيق ذلک رکزت الحکومة الجزائرية خلال مدة البحث على تقوية وتفعيل نشاطها الدبلوماسي مع حکومات الدول الأفريقية من خلال مبعوثيها وقنصلياتها وسفراءها في عواصم ومدن الدول الأفريقية، إذ انصبّ جهد الحکومة الجزائرية على اختيار المؤهلين للعمل في هذا المجال، إذ حقق دبلوماسيو الجزائر ما لم يحققه أقرانهم في سفارات دول عديدة، بعد أن کسبوا الرأي العام في الدول الأفريقية لصالح القضية الفلسطينية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Perceived Self-efficacy and its Relation to Social Awareness and Organizational Affiliation among Students of The Kindergarten Department

المؤلف [English]

  • Jamila Rahim Abd Al-Waeli
المستخلص [English]

The research aims to identify: the relationship of perceived self-efficacy with social awareness and organizational affiliation among the students of the kindergarten department. The research sample consisted of (400) female students. The researcher prepared the self-efficacy measure consisting of (26) items and the social awareness measure consisting of (28) items, and the organizational affiliation measure consisting of (30) items divided into three components, the first component is the tendency of the student towards the section consisting of (10) items and the second component is compatibility of the student consisting of (12) items and the third component is continuity, consisting of (8) items, the researcher adopted the statistical program (SPSS ), The T-test of two independent samples and Pearson correlation coefficient, Alpha-Kronbach and the T-test of one sample, the results showed a positive relationship between self-efficacy and the social awareness and self-affiliation.  Recommendations: 1. Activate the role of governmental and private universities in contributing to enhancing the perceived self-efficacy of students.  2- The role of the media in educating youth socially and information technology to serve the societyProposals: 1 – Doing a research on perceived self-efficacy and social awareness and their relationship to organizational affiliation on other samples (students of governmental and private scientific colleges). 2. Doing a research deals with self-efficacy variable and its relation to social persuasion among university students. 3. Doing a research deals with the effectiveness of a program in developing organizational affiliation among kindergarten teachers