Animal Magnetism and Modern Mystery Fiction-Exploring Moore’s God of the Woods as a Revelational Mystery

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الجامعة التقنية الوسطى / الكلية التقنية الادارية

10.21608/aafu.2025.358101.1829

المستخلص

Moore’s God of the Woods is a modern-day magnum opus in the genre of mystery fiction. Told from more than six different points-of-view and spanning five different time periods, the novel is an arduous attempt by Moore to pose a mysterious and intellectual challenge to the reader, all the while keeping its logical and aesthetic integrity intact. This has been no easy feat, and to achieve the aforementioned balance of logic and aesthetic, Moore seems to have incorporated the trope of animal magnetism, originally employed by eighteenth-century writers of mystery fiction and eventually shunned once the theory of animal magnetism was debunked as a hoax by the nineteenth-century scientific community. With the refutation of the theory of animal magnetism more broadly known as mesmerism, the practice of employing it as a trope in mystery novels also died out, making most modern-day mysteries primarily logical and investigative in nature. Interestingly, Moore’s recourse to this trope in God of the Woods leads to some fascinating conclusions.
The study depicts how Moore uses animal magnetism not only as an aesthetic trope but also as a motif to help sustain the novel as a revelational mystery, whereby, despite cracking the code, the resolution continues to remain demystified and a moment of intrigue for the reader.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

المغناطيسية الحيوانية وأدب الغموض الحديث – استكشاف رواية إله الغابة لمور كغموض استكشافي

المؤلف [English]

  • Ziead Al-Khafaf
Middle Technical University / Technical College of Management
المستخلص [English]

تُعدُّ رواية إله الغابة لمور عملاً فنيًا معاصرًا بامتياز في أدب الغموض. إذ تُسرد من خلال أكثر من ست وجهات نظر مختلفة، وتمتد عبر خمس فترات زمنية، ما يجعلها محاولة شاقة من قبل مور لطرح تحدٍّ غامض وفكري أمام القارئ، مع الحفاظ في الوقت ذاته على تكاملها المنطقي والجمالي. ولم يكن تحقيق هذا التوازن بين المنطق والجمال أمرًا يسيرًا، إذ يبدو أن مور استعان في روايته بمفهوم "المغناطيسية الحيوانية"، وهو أسلوب سرده استخدمه كُتّاب أدب الغموض في القرن الثامن عشر قبل أن يُنبذ لاحقًا بعد دحضه علميًا من قبل المجتمع العلمي في القرن التاسع عشر. ومع تفنيد نظرية المغناطيسية الحيوانية، المعروفة أيضًا بالتنويم المغناطيسي، تلاشى توظيفها كعنصر سردي في روايات الغموض، مما جعل الغالبية العظمى من الروايات البوليسية الحديثة تعتمد على المنطق والتحقيق وحدهما. ومن المثير للاهتمام أن عودة مور إلى هذا الأسلوب السردي في إله الغابة تفضي إلى استنتاجات مذهلة.
تبيّن هذه الدراسة كيف يوظّف مور المغناطيسية الحيوانية ليس فقط كعنصر جمالي، بل أيضًا كرمزٍ يساهم في ترسيخ الرواية ضمن فئة الغموض الاستكشافي، حيث يظل الحل، رغم فك شفرته، محتفظًا بهالة من الغموض والإثارة التي تُبقي القارئ متحفزًا حتى النهاية.

الكلمات الرئيسية [English]

  • المغناطيسية الحيوانية
  • الأدب البوليسي
  • التنويم المغناطيسي
  • الغموض
  • الغموض الاستكشافي