Attitudes of Saudi students in the US towards Arabic diglossia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Department of English Language and Literature, College of Arts and Letters, University of Bisha, Bisha 67714, Saudi Arabia

المستخلص

This study examines the perspectives of Saudi students in the United States regarding Arabic diglossia, particularly their preferences for Fusha Arabic (Standard Arabic) vs several colloquial Saudi dialects. The study used a meticulously crafted and tested questionnaire to investigate the impact of immersion in an English-centric academic and social milieu on these students' language practices and attitudes. The research seeks to ascertain the degree to which such exposure influences the utilisation of Arabic variants and to determine if regional dialectal backgrounds and demographic characteristics, including gender, contribute to the formation of these views.
The study's findings indicate that, despite extended stay in the U.S., Arabic diglossia is predominantly maintained among the participants. Colloquial Arabic prevails in informal communication, although Fusha Arabic maintains its relevance in formal settings, including religious discussions, media, and education. The impact of English is apparent, especially among Najdi dialect speakers, whose sociolinguistic behaviour seems more prone to alteration. This trend illustrates wider societal processes and corresponds with sociolinguistic ideas on language contact and prestige.
The study highlights the significance of promoting Arabic usage within expatriate populations, particularly in contexts where the original language contends with a prevailing foreign language. These findings enhance the broader discussion on diglossic sustainability and the negotiation of multilingual identity in global contexts.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

مواقف الطلاب السعوديين في الولايات المتحدة تجاه الازدواجية اللغوية في اللغة العربية

المؤلف [English]

  • عبيد الأكلبي
قسم اللغة الإنجليزية وآدابها، كلية الآداب، جامعة بيشة، بيشة 67714، المملكة العربية السعودية
المستخلص [English]

تتناول هذه الدراسة آراء الطلاب السعوديين في الولايات المتحدة بشأن الازدواج اللغوي في اللغة العربية، وتركز بشكل خاص على تفضيلهم للفصحى مقابل عدد من اللهجات السعودية العامية. وقد استخدمت الدراسة استبانة مصممة بعناية ومجربة لاستقصاء تأثير الانغماس في بيئة أكاديمية واجتماعية يغلب عليها الطابع الإنجليزي على ممارسات هؤلاء الطلاب اللغوية ومواقفهم. وتهدف الدراسة إلى تحديد مدى تأثير هذا التعرض على استخدامهم لمتنوعات اللغة العربية، ومعرفة ما إذا كانت خلفية اللهجات الإقليمية والخصائص الديموغرافية، بما في ذلك النوع الاجتماعي، تسهم في تشكيل هذه الآراء.
تشير نتائج الدراسة إلى أن الازدواج اللغوي العربي لا يزال سائداً بين المشاركين على الرغم من إقامتهم الطويلة في الولايات المتحدة. إذ تهيمن اللغة العامية على التواصل غير الرسمي، بينما تحتفظ الفصحى بأهميتها في السياقات الرسمية، بما في ذلك النقاشات الدينية ووسائل الإعلام والتعليم. ويظهر تأثير اللغة الإنجليزية بوضوح، لا سيما بين متحدثي اللهجة النجدية، حيث يبدو أن سلوكهم الاجتماعي اللغوي أكثر عرضة للتغيير. وتعكس هذه الظاهرة عمليات مجتمعية أوسع، وتتماشى مع الأفكار اللغوية الاجتماعية حول التماس اللغوي والمكانة الاجتماعية للغة.
وتؤكد الدراسة على أهمية تعزيز استخدام اللغة العربية بين الجاليات المغتربة، خاصة في البيئات التي تتعرض فيها اللغة الأصلية لمنافسة من لغة أجنبية سائدة. وتثري هذه النتائج النقاش الأوسع حول استدامة الازدواج اللغوي والتفاوض على الهوية متعددة اللغات في السياقات العالمية.

الكلمات الرئيسية [English]

  • الازدواجية اللغوية
  • العربية الفصحى
  • العربية العامية