أهمية ميناء مسقط في منطقة الخليج العربي (1832-1862م)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية الاداب جامعة السلطان قابوس

2 كلية الآداب جامعة دمنهور

المستخلص

يتناول هذا البحث أهمية ميناء مسقط في منطقة الخليج(1832-1862م)، حيث تعد مسقط مدخل لمنطقة الخليج العربي فقد أتيح له التحكّم بحركة سير التجارة في تلك المنطقة لذلك أصبحت ذات مكانة اقتصادية مهمة في العصور المختلفة، وقد كان يمثّل ميناءها أحد موانئ منطقة الخليج الأكثر حيوية، هذا وقد عدت مسقط عاصمةً لعُمان ومقر إقامة السلطان في أواخر القرن الثامن عشر الميلادي، وتعد مسقط مفتاح الدخول للمحيط الهندي حيث أنّها تربط بين مدخل الخليج والمحيط الهندي.
وفي عهد السيد سعيد بن سلطان (1806-1856م) برز دور مسقط الاقتصادي بشكل واضح خاصة في منطقة الخليج، فقد أقيم أسطول بحري وذلك في عهد السلطان أحمد بن سعيد وذلك في عام 1749م وكان يعمل على نقل التجارة بين موانئها وبقية الموانئ في منطقة الخليج، وقد عرفت مسقط تجارة الترانزيت مع موانئ الساحل العُماني،ويمكن عد حكم أسرة البوسعيد أحد أسباب بروز ميناء مسقط اقتصاديًا نظرًا للسياسة التي اتّبعها أبناء هذه الأسرة حيث أولوا أهمية لهذا الميناء.
أنّ موانئ منطقة الخليج كانت تعتمد على مسقط في عملياتها التجارية وذلك من خلال ما تنقله مسقط من سلع وبضائع كانت مطلوبة ورائجة مثل السكّر والقهوة التي تجلبها من موانئ اليمن، وكانت تعد إحدى أهم المعابر لدخول تجارة الرقيق إلى منطقة الخليج وسواحله، ويمكن عد عهد السلطان فيصل بن تركي الذي حكم في الفترة (1888- 1913م) ذروة نشاط تجارة الأسلحة في مسقط.
ينقسم البحث إلى عدة أقسام يبدأ بتمهيد عن جغرافية عمان ثم تأثير موقع مسقط على نشاطها في منطقة الخليج ثم  الأوضاع في مسقط ونشاط ميناءها ثم خاتمة تتضمن أهم نتائج الدراسة. وقائمة تحتوى على العديد من المصادر والمراجع،

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The importance of Muscat port in the Arabian Gulf region(1832-1862 AD).

المؤلفون [English]

  • alaa waleed almansour 1
  • Mohamedibrahime Abdelmaged 2
1 college of arts,sultan qaboos university
2 كلية الآداب بجامعة دمنهور
المستخلص [English]

This research addresses the importance of the Port of Muscat in the Gulf region (1832–1900). Muscat served as the gateway to the Arabian Gulf, enabling it to control the flow of trade in the region and thus acquire significant economic importance throughout various historical periods. Its port was one of the most active in the Gulf region. Muscat became the capital of Oman and the Sultan's residence by the late 18th century. It is also considered the key access point to the Indian Ocean, linking the entrance of the Gulf with the Indian Ocean.
During the reign of Sayyid Said bin Sultan (1806–1856), Muscat’s economic role became especially prominent in the Gulf. A naval fleet had been established earlier under Sultan Ahmad bin Said in 1749, facilitating trade between Muscat’s port and others throughout the Gulf. Muscat became known for its transit trade with ports along the Omani coast. The economic prominence of Muscat's port can be attributed in part to the policies of the Al Busaid dynasty, who prioritized the development of the port.
Ports across the Gulf region relied on Muscat for their commercial activities, particularly for goods that were in high demand, such as sugar and coffee imported from Yemeni ports. Additionally, Muscat was one of the main gateways for the slave trade into the Gulf and its coasts. The reign of Sultan Faisal bin Turki (1888–1913) marked the peak of arms trade activity in Muscat.
The study is divided into several sections, beginning with an introduction to Oman's geography, followed by the impact of Muscat’s location on its regional activity, a summary of conditions in Muscat and the operations of its port, and concluding with the study’s main findings. The research also includes an extensive list of sources and references relevant to the topic.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Port of Muscat
  • Arabian Gulf
  • Gulf of Oman
  • Said bin Sultan
  • arms trade