دافع توسيع الذات وعلاقته بالشغف الاكاديمي لدىطلبة المرحلة الثانوية في لواء المزار الجنوبي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 طالبة دكتوراة- كليةالتربية- جامعة مؤتة- الأردن

2 استاذ دكتور - كليةالتربية- جامعة مؤتة- الأردن

المستخلص

سعت الدراسة إلى تعرفالى مستوى دافع توسيع الذات والشغف الاكاديمي لدى طلبة المرحلة الثانوية، والكشف عن العلاقة بين دافع توسيع الذاتوالشغف الاكاديمي لدى عينة من اطلبة المرحلة الثانوية في لواء المزار الجنوبي، ولتحقيق اهداف الدراسة تم تطبيق أدوات الدراسة (مقياس دافع توسيع الذات، مقياس الشغف الاكاديمي) بعد التأكد من صدقهما وثباتهما، على عينة من طلبة المرحلة الثانوية في لواء المزار الجنوبي بلغ عددها (220) حيث أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى دافع توسيع الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية في لواء المزار الجنوبي جاء بمستوى متوسط، كما اظهرت النتائج ان مستوى الشغف الاكاديمي جاء بمستوى متوسط، كما اظهرت النتائج  عدم وجود علاقة دالة احصائياً بين الشغف الاكاديمي ودافع توسيع الذات. وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها:عقد دورات تدريبية مخصصة تساهم في زيادة دافع توسيع الذات والشغف الاكاديمي لطلبة المرحلة الثانوية في لواء المزار الجنوبي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relationship betweenself-expansion contribute and the academic passion of secondary school students in the southern Mazar district

المؤلفون [English]

  • Iman Awda Hamdan Al-Atwi 1
  • Ahmed Suleiman Abdul Qader Al-Zaghalil 2
1
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the level ofself-expansion contribute and academic passion among secondary school students, and to explore the relationship between self-expansion contribute and academic passion among a sample of secondary school students in Southern Mazar District. To achieve the study objectives, the study tools (the self-expansion contribute Scale and the Academic Passion Scale) were applied after verifying their validity and reliability. The study tools were applied to a sample of (220) secondary school students in Southern Mazar District. The results of the study showed that the level of self-expansion contribute among secondary school students in Southern Mazar District was average. The results also showed that the level of academic passion was average. The results also showed that there was no statistically significant relationship between academic passion and self-expansion contribute. The study concluded with several recommendations, the most important of which were: holding specialized training courses that contribute to increasing self-expansion contribute and academic passion among secondary school students in Southern Mazar District.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Sself-expansion contribute
  • Academic Passion
  • Secondary School Students