الضبّة في الفن الإسلامي "دراسة آثارية فنية في ضوء مجموعة متحف الفن الإسلامي بالقاهرة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية الاثار جامعة عين شمس

2 كلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

تُعد دراسة الضباب الخشبية والمصفحة بالمعدن من الموضوعات الأصيلة التي لم تخصّص لها دراسة مستقلة من قبل وبعد البحث تبين أن مُتحف الفن الإسلامي بالقاهرة يحتفظ بعدد كافٍ لدراسته، إذ يحتفظ بسبع عشرة ضبة؛ منها خمس ضباب خشبية، وأثنتي عشرة ضبة خشبية مصفحة، نقلت إلى المتحف من أماكن مختلفة، منها ثلاث ضباب من مدفن الإمام الشافعي، وست ضباب أصلها من مدرسة السلطان الأشرف قايتباي بالقرافة وضبة من مشهد السيدة رقية، وأخرى من جامع السيدة زينب، وباقي الضباب غير معلوم مصدرها.
وتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على المسميات المختلفة لهذا النوع من التحف الإسلامية في ضوء المصادر والكتابات العربية، وكذلك تكوينها وأجزائها المختلفة وآلية عملها، مع الإشارة إلى المواد الخام والطرق الصناعية والأساليب الزخرفية وأماكن صناعتها، وما يميزها من زخارف نباتية وهندسية وكتابية، ومحاولة تأريخها وتأصيل استخدامها في مصر منذ ما قبل العصر الإسلامي، مع الإشارة إلى وظيفتها الظاهرة والباطنة وذلك من خلال مقدمة ومحورين؛ الأول وصفي والثاني تحليلي بما يسهم في دراسة تطور الحرف والصناعات اليدوية المصرية، والتعرف على السياق الثقافي للعصر الذي أنتجت فيه، ومما يحسب لهذه الدراسة نشرها لعدد اثنتي عشرة ضبة لأول مرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Door Lock in Islamic Art: An Artistic and Archaeological Study In view of collections of the Museum of Islamic Art in Cairo

المؤلف [English]

  • mohamed ibrahim 2
1
2 Faculty of Archaeology
المستخلص [English]

The study of wooden and metal-plated door locks, known as “ ˈdɑb.bah ”, represents a unique and under explored subject within the field of Islamic art and Archaeology. To date, this topic had not allocated specialized scholarly investigation. Upon thorough research, it was found that the Museum of Islamic Art (MIA) in Cairo houses a significant and representative collection suitable for such a study. This includes a total of seventeen door locks: five wooden “ ˈdɑb.bah ” and twelve wood-based locks with metal plating.
These objects were acquired from various historical sites to MIA : three door locks originate from the tomb of Imam Al-Shafi‘i, six locks were collected from the Sultan Al-Ashraf Qaytbay Madrasa in the Qarafa district, one Door lock comes from the shrine of Sayyida Ruqayyah, and another from the Sayyida Zaynab Mosque. The provenance of the remaining locks remains unidentified.
This study aims to examine the terminology associated with this type of Islamic artifact as reflected in classical Arabic writings and resources, while also exploring its physical structure, component parts, and mechanical function. Additionally, the research delves into the materials used in their construction, manufacturing techniques, artistic styles, and centers of production. Special emphasis is placed on the ornamental features floral, geometric, and epigraphic that characterizes these locks, alongside efforts to determine their chronological framework and cultural context. The study proposes that such locks were used in Egypt even prior to the Islamic era and explores both their practical and symbolic functions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Door Lock
  • ˈdɑb.bah ”
  • Key