المعتقدات الابستمولوجية وعلاقتها بالانفتاح على الخبرة عند طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة جرمو - قسم علم النفس

المستخلص

          استهدف البحث الحالي تعرف المعتقدات الابستمولوجية عند الطلبة، وتعرف الفروق في المعتقدات الابستمولوجية وفق متغير الجنس کما استهدف البحث تعرف الانفتاح على الخبرة عند طلبة الجامعة وتعرف الفروق في متغير الجنس وتعرف العلاقة الارتباطية بين المعتقدات الابستمولوجية والانفتاح على الخبرة . تکونت عينة البحث من (300) طالب وطالبة اختيروا عشوائياً من مجتمع البحث الاصلي، اما اداة البحث فقد قامت الباحثة ببناء مقياس المعتقدات الابستمولوجية وتبني مقياس الانفتاح على الخبرة.
اظهرت نتائج الدراسة ان عينة البحث تتمتع بمعتقدات ابستمولوجية وانفتاح على الخبرة، واظهرت نتائج البحث وجود فروقات ذات دلالة في المعتقدات الابستمولوجية ولصالح الذکور، کما اظهرت النتائج ان ليس هناک فروق في الانفتاح على الخبرة ومن هذه النتائج توصلت الباحثة الى مجموعة من التوصيات والمقترحات. 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Epistemological Beliefs and relationship self-regulated learning of university students

المؤلف [English]

  • Talel Ghalib Alwan
المستخلص [English]

Targeted research aims at knowing cognitive beliefs in university students, and the differences in these beliefs according to sex variable .It  also aims at knowing  self-organized learning in university students, the differences according to variable specialization, and the correlation between cognitive beliefs and self-organized learning . The Sample consisted of (300) students randomly selected from the original research community. Concerning the research’s tool, the researcher built a measure of cognitive beliefs and adopted a measure of self-organized learning.

The results showed that the research sample has cognitive beliefs and learning. They also showed significant difference in cognitive beliefs in favor of males. In addition to that, the results showed that there was no difference in self-organized learning according to variable specialization, and the presence of correlation between cognitive beliefs and learning self organized. According to these results, the researcher reached a set of recommendations and proposals.