تنظيم القوافل التجارية بيـن الکويت وجيرانها في النصف الأول من القرن العشرين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس مساعد بکلية الآداب، قسم التاريخ، جامعة الکويت

المستخلص

تتناول هذه الدراسة القوافل التجارية المعتمدة على الجمال بين الکويت ونجد والعراق وبلاد الشام في النصف الأول من القرن العشرين، والتي کانت الناقل الأساسي للسلع والبضائع وأهمها المواد الغذائية والأقمشة من الموانئ التجارية الخليجية الى الداخل في شبه الجزيرة العربية، وفي العراق وبلاد الشام قبل تطور وسائل المواصلات والنقل الحديثة، من خلال شبکة واسعة من الطرق التجارية الصحراوية، وکانت تجارة القوافل قد استفادت من ازدهار تجارة الکويت البحرية فشکل کلاهما – التجارة البحرية وتجارة القوافل – ظهيراً تجارياً للآخر.
تهدف هذه الدراسة إلى رصد الأسماء التي أطلقت على هذه القوافل محلياً، والتشکيل الذي تنتظم فيه من حيث الأشخاص العاملين فيها ووظيفة کل منهم، والتجهيزات التي يقومون بها استعداداً لانطلاق القافلة. کما قسمت الدراسة القوافل التجارية إلى خمسة أنواع من حيث حجمها المرتبط بعدد الجمال والرجال فيها، وانتظامها والسلع التي تنقلها من حيث تنوعها أو تخصصها، ولحساب من تُنقل هذه السلع. وقد اعتمدت الدراسة على المصادر الأصلية المختلفة من وثائق ومؤلفات أجنبية ومحلية، واستعانت بالمراجع المختلفة.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Structuring the Trade Caravans Among Kuwait and its Neighbors During the First Half of the Twentieth Century

المؤلف [English]

  • Yousef Ali Safer Almutairi
المستخلص [English]

The present study discusses the camel-based trade conveys among Kuwait, Najd, Iraq and the Levant during the first half of the twentieth century. These conveys mainly depended upon camels as carriers of goods and items, primarily the food items and clothes, from the Gulf trade ports to the internal parts of the Arabian Peninsula. Similarly, in the Levant and Iraq, camels were used prior to the development of the modern means of transportation via a vast network of the desert trade routes. More importantly, these conveys also benefited from the prosperity of the Kuwait’s marine trade; thus, they- the marine trade as well as the conveys- made up a trade support for one another.
More specifically, the current study aims at tracking the local names used for the trade conveys. It also attempts to uncover their structures through tackling the numbers of the persons involved and the work done by each of them and the preparations they made to launch these conveys. Therefore, these conveys were divided into five main types: the number of the camels, the number of the working persons with these caravans, the number of these conveys, the type of goods carried through them and their variations or kinds, and the people receiving these conveys. The researcher in this study depends upon various authentic sources including local and foreign documents and written sources.