المعتقدات المعرفية لدى طلبة الجامعة نحو الأدوار المتعددة للمرأة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/ کلية الآداب/ قسم علم النفس

المستخلص

لايمکن إنکار دور المرأة في المجتمعات البشرية أياً کانت وأينما تواجدت ليس کنصف المجتمع فحسب بل کشريک حقيقي مساهم في بناء وإغناء التجربة الإنسانية بکل محاورها، کما أن وجود المرأة يشکل تحدياً تاريخياً نمى وتطور في ظل التجربة الإنسانية وظهور الدول وانتشار الثقافات إلا أن هذا الدور لا يکون فعالاً ولا يأخذ مساحتهُ الحقيقية إذا کانت المعتقدات والبنى المعرفية لدى الفرد والمجتمع ککل عکس ذلک وإنها (أي المرأة) أقل کفاءة وعملاً من الرجل، أن هذه المعتقدات المعرفية للفرد (سواء کان ذکر أم أنثى) لها من التأثير على شخصه وسلوکه التأثير الکبير والذي يحدد أدواره في المجتمع سواء في العمل أو الدراسة أو الأسرة وحتى في قيادة وإدارة المؤسسات والمراکز القيادية.
          ولذلک هدف البحث الحالي إلى مسح للرأي العام للمعتقدات المعرفية لدى طلبة الجامعة (ذکور وإناث) والتي يحملونها نحو دور المرأة في المجتمع، ولتحقيق هدف البحث وزعت استبانة فيها اسئلة وأسباب لعينة بلغت (300) من طلبة جامعة بغداد تم اختيارهم بشکل عشوائي من ثلاث کليات هي (الآداب واللغات وتربية ابن رشد) وبواقع (150) طالب و(150) طالبة وتطبيق الاستبانة عليهم.
          وبعد إجراء المعالجات الإحصائية للإجابات والأسباب توصل البحث إلى أن النسبة الأعلى من الذکور والإناث وبنسبة أعلى للإناث يعتقدون أن المرأة ليس لها دور مکافئ وفعال مثل الرجل في المجتمع والقيادة، في حين کانت النسبة الأعلى من الذکور والإناث يعتقدون أن المرأة لها دور مکافئ وفعال مع الرجل في العمل والتعليم، أما في الأسرة فکانت النسبة الأعلى من الذکور يعتقدون أن للمرأة دور مکافئ للرجل في حين أن الإناث کانت النسبة الأعلى أنهم لا يعتقدون ذلک وتم إدراج الأسباب من وجهة نظر الطلبة.
          وفي ضوء ذلک أوصت الباحثة بضرورة تفعيل دور المرأة خاصة لدى النساء أنفسهن من خلال التوعية والتکريم في الإعلام والمؤسسات والبدء في ذلک من الطفولة ومن خلال المناهج الدراسية في المدارس والمؤسسات التربوية والاجتماعية والدينية 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

THE COGNITIVE BELIEFS OF UNIVERSITY STUDENTS TOWARDS THE ROLE OF WOMEN IN SOCIETY

المؤلف [English]

  • Thoraya Ali Hussein
المستخلص [English]

   The role of women in human societies can not be denied, wherever they may be, not only as a half of society, but as a genuine partner in building and enriching the human experience in all its aspects. The presence of women is also a historical challenge that has developed and developed in light of human experience, the emergence of countries and the spread of cultures.  However, this role is not effective and does not take its real space if the beliefs and cognitive structures of the individual and society as a whole are the opposite. And that they (ie women) are less efficient and full of men, That these beliefs of the individual (whether male or female) have an impact on the person and behavior of the influence of large and determines the roles in the community, whether in work or study or the family and even in the leadership and management of institutions and leadership centers.
   The aim of the present research is to survey the public opinion of the university's knowledge beliefs (males and females), which they hold towards the role of women in the society. In order to achieve the objective of the research, a questionnaire was distributed in which 300 students from BaghdadUniversity (Arts and Languages and Ibn Rushd Education) and the reality of (150) students and (150) students and apply the questionnaire to them.
   After conducting the statistical treatments of the answers and the reasons, the research found that the highest percentage of males and females and a higher percentage of females believe that women do not have equal and effective role as men in society and leadership, while the higher percentage of males and females believed that women have an equal and effective role with men. And in the family, the highest percentage of males believed that women had equal role for men, while females had the highest percentage that they did not believe that and the reasons were included from the students' point of view.

   In light of this, the researcher recommended the necessity of the role of women, especially women themselves through awareness and honor in the media and institutions and start from childhood and through the curriculum in schools and educational institutions, social and religious.