التنوع الدلالي في بنية تصميم الإعلان المطبوع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد- کلية الفنون الجميلة- قسم التصميم

المستخلص

تشکل الدلالة بتنوعها وسيلة اتصالية لحمل المعنى المراد توصيله الى الجهة المستهدفة بالاتصال مما يقتضي معه تنوع في الوسائل والتقنيات البصرية التي تختزل الجهد المفاهيمي والبصري في وصول الدالة البصرية والتي يجب ان تتناسب قيمتها مع طبيعة المتحول في البنى المجاور من تحولات اجتماعية وسياسية وعلمية فضلاً عن المتغاير التقني في تکنولوجيا الاظهار البصري والذي اسس المفاهيم جديدة في اساليب اخراج واظهار الفعل التصميمي، وبعد ان کان الاعلان المطبوع بمعناه الواسع مغيبا کوسيلة اتصال مهمة في الحياة العامة يمارس دوره الحالي في الحياة الجديدة بشکل واضح حيث تزايدت انواعه وطروحاته بطريقة لم يسبق لها مثيل في التاريخ المعاصر ومع هذا الکم الهائل من الاعلانات ظهرت جوانب سليبة وجدها الباحث من خلال الاستطلاع الميداني منها الفوضى في البنيات التصميمية وسوء استخدام تقنيات الطباعة الحديثة الامر الذي يؤشر تساؤلات منها: هل ساهم التنوع الدلالي في الاعلان المطبوع في خلق توازن مع متغيرات الخارطة المفاهيمية ومدى اسهام التقنيات الحديثة في الطباعة في اثراء التنوع الدلالي في الاعلان المطبوع ،وتکمن اهمية البحث الحالي في انه يسهم في کشف التنوعات الدلالية المستخدمة في تصميم الاعلانات المطبوعة في العراق. کما ويهدف البحث الحالي الى الکشف عن التنوعات الدلالية في الاعلان المطبوع ، وعن طريق اتباع التسلسل المنطقي لمنهجية البحث توصل الباحث إلى نتائج عدة کان من اهمها: ادى توظيف المفردات الصورية الواقعية الى توجية الدلالة يلعب الرمز المتفق دورا في تجسيد الدلالة وايصال الرسالة الاتصالية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Diversity Semantic In The Design Structure Of The Printed Advertising

المؤلف [English]

  • Akram Gargis Nemaa
المستخلص [English]

A variety of visual means and techniques that reduce the conceptual and visual effort in the arrival of the visual function, which should be commensurate with the nature of the variable in the adjacent structures of social, political and scientific transformations, as well as the technical variance In the visual display technology, which established new concepts in the methods of directing and showing the design act. After the broad-print ad was absent as an important means of communication in public life, its current role in the new life is clearly His types and ideas in an unprecedented manner in contemporary history, and with this huge number of advertisements, appeared in the negative aspects found by the researcher through the field survey, including the chaos in the design structures and the misuse of modern printing techniques, which raises questions as to whether the symbolic diversity contributed to the print ad Creating a balance with conceptual map variables and the extent to which modern techniques contribute to printing in enriching the semantic diversity in printed advertising

The importance of the current research is that it contributes to detecting the semantic variations used in the design of print ads in Iraq. The current research aims at detecting the semantic variations in the printed advertisement, and by following the logical sequence of the research methodology, the researcher reached several results, the most important of which is: The use of realistic visual vocabulary to indicate the significance of the symbol plays a role in the embodiment of significance and delivery of the communication message.