ارکيولوجيا الذاکرة الحرکية للممثل العراقي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب - جامعة بغداد

المستخلص

لقد توجه العديد من المسرحيين المحدثيين وعن قصدية واعية إلى ثقافات نائية عنهم مثل (مايرهولد, ارتو, برخت, کروتوفسکي, برووک) مجتهدين لتأسيس لمسرح ما بعد حداثوي ينهل من ثقافة الأخر / الأجنبي شکلا أو فکرا, وتؤکد هذه الحقيقة بأن هناک مشترکات إنسانية قادرة على التواصل والاستيعاب من قبل الأخر, بحيث أصبحت ثقافة المسرح ثقافة تداولية قابلة للفهم ومکتسية بالجمال.إن الإيماءات والإشارات والحرکات تمثل مفاهيم فکرية واجتماعية وثقافية تشکل النظام الفکري للإنسان وان الکثير منها يحمل أفکاراً أو شفرات تنتمي إلى المستوى العالمي,ولذا فأن هذا البحث يحفر في ذاکرة الإنسان الحرکية من خلال الوعي واللاوعي وعلاقتهما في تحليل وتأويل الحرکة الجسدية للمؤدي / الممثل في المسرح العرقي  للوصل إلى الفهم المطلوب .إن السؤال الذي يطرحه هذا البحث هو: کيف يتلقى المستقبل الحرکة الجسدية أو الإيماءة أو الإشارة وما هو دور الذاکرة الحرکية في عملية التلقي؟

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Archery of the kinetic memory of the Iraqi representative

المؤلف [English]

  • Laila Mohamed
المستخلص [English]

The archaeology of the Iraqi actor‘s  movement memory
Many modern playwrights went on intentionally and consciously towards remote cultures like (Mayor haled, Grotowski, Brecht, Artobrock) to establish a postmodern theater, which draws in form and thought from the other cultures / (the foreign culture), this truth confirms that there are humanitarian interplay which are able for communication and understanding by others. The culture of the theater has become a deliberative understandable culture which is full of beauty. The body gestures, signals and movements are carrying cultural, social, and intellectual concepts which represent the ideological system of the mankind. And most of them carry out thoughts or codes which belong to the World-class. This research digs in the human Kinetic memory through consciousness and unconsciousness, their relations in interpretation and analyzing the body movement of the actor for reaching the ultimate understanding. The question raised by this research is: how the recipient receives the body movement or gesture or the sign and what is the role of the Kinetic memory in the operation of perception

الكلمات الرئيسية [English]

  • movement memory. Iraqi theater. Movement performens