استقصاء مهارات اللغة الانکليزية المستخدمة من قبل طلاب الکلية العراقيين ميساء رشيد عبد المجيد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

في الاونة الاخيرة، توجه الاهتمام نحو التعليم الذي يرتکز على الطالب, لذلک کل طالب دارس للغة الانکليزية کلغة اجنبية يحتاج ان يسيطر على المهارات الاربعة (الاصغاء والقراءة ( المهارات الاستيعابية) والتحدث والکتابة (المهارات المنتجة). حيث يواجه الطلاب الدارسون اللغة الانکليزية  کلغة اجنبية مشاکل في تعلم هذه المهارات الاربع، ولذلک هدف هذه الدراسة الى  محاولة استقصاء مهاراتاللغة الانکليزية الأکثر استخداما من قبل طلاب الکلية العراقيين حسب تکراراتها, من أجل تحقيق هدف الدراسة، قام البحث بعمل استبانه تحتوي على 16 فقرة ومقياس ذو 5 درجات
(often, frequently, occasionally, rarely, never) ، تختبر هذه الفقرات المهارات الثلاثة (الاصغاء ، القراءة ، والتحدث, باستثناء الکتابة).
تتکون عينة الدراسة من (60) طالبا من قسم اللغة الانکليزية، کلية التربية للبنات – جامعة بغداد خلال العام الجامعي  2016/2017, بعد التحقق من صدق وثبات الاستبانة، تم تطبيقها على عينة الدراسة, بعد تحليل نتائج الاستبيان تبين ان الطالبات يستخدمن  المهارات الثلاثة بوسط حسابي اکثر من (3). هذا ما يدل على أن الطالبات بدأوا بتطوير مهاراتهم بانفسهم. وفي النهاية ، تم وضع الخاتمة، والتوصيات والاستنتاجات

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"InvestigatingEFL Skills Used by Iraqi College Students"

المؤلف [English]

  • Maysaa\Shahad Rasheed Abdul-Majeed\HatimKadhim
المستخلص [English]

In recent decades, attention has been directed to student- centered instruction so that every EFL student needs to master the four language skills (receptive skills: listening, reading, and productive skills: speaking and writing). EFL Students face difficulties in learning these four skills.This study is an attempt to investigate the most frequently applied skills used by college students. To achieve the objectives of the study, a questionnaire that includes 16 items with the five point scale (often, frequently, occasionally, rarely, never) has been adopted; these items test the three skills (listening, reading and speaking without writing).
The sample of present study comprises 60 students from the Department of English, College of Education for Women,University of Baghdad during the academic year 2016/2017. After ensuring the validity and reliability of the questionnaire, the questionnaire was applied on the sample. The results showthat the students' use ofEFL skills offers aweighted mean score of more than 3. This is an indication that students start to improve their skills depending on themselves. At the end, conclusions, recommendations, and suggestions are offered

الكلمات الرئيسية [English]

  • productive skills
  • receptive skills
  • Skills