تجاوز منطقه الراحه: البحث في مفهوم 'التنفيس' و التحقق من فکره 'الالم' في مسرحيه "بلوک/ايکو"لهوارد بارکرو"ذهان الساعه4.48" لساره کيين.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تهدف الورقه البحثيه الحاليه الي الغوص في أعماق أعمال إثنان من کتاب المسرح الانجليزي وهما  الکاتب" هوارد بارکر" والکاتبه" ساره کيين" و اللذان أثارا کثيرا من الجدل بأعمالهما المسرحيه الغامضه، والمحفوفه بالتحديات، و التي تأخذ کل من يقرأها أو يشاهدها بعيدا عن منطقه الراحه أو الأمان.            

في ضوء ما سبق تهدف الباحثه إلي الوصول إلي ماهو أبعد من مجرد إستعراض التقنيات الصادمه المتشابهه أو الإشاره إلي  العناصر المشترکه المتکرره في نصوصهم الأدبيه. بل تهدف-من خلال التحليل النقدي المتعمق لإثنان من أعمالهما المسرحيه المخالفه لأعرافنا والمتجاوزه لمفاهيمنا المعهوده- إلي الوصول إلي أعماق مسرحهما التجريبي من خلال دراسه وجهه نظر کلا منهما التراجيديه(المآساويه ) والتي تسعي لإکتشاف أفضل للواقع و لإحياء جديد للتجربه الفرديه. تستنتج الباحثه في نهايه الورقه البحثيه بأن هناک مغزي ملحوظ و حرفيه واضحه خلف انتهاک کلا الکاتبين لمساحه المشاهد الشخصيه ونطاقه الآمن أو المريح. کما تستنتج أن نزعه التطرف أوالتجاوز لدي بارکر وکيين هي جزء من محاوله کلا منهما لنقد المشارکه السلبيه للمشاهد والطعن في مفهوم 'التنفيس' التقليدي لآرسطو و التشکيک في مفهومنا المتعارف للألم.   

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Beyond the Zone of Comfort : Investigating the Notion of Catharsis and Probing the Concept of Pain in Howard Barker's 'Blok/Eko'and Sarah Kane's '4.48 Psychosis'.

المؤلف [English]

  • Neval Nabil Mahmoud Abdullah
المستخلص [English]

The objective of this paper is to take us on a journey with an odd selection of two enigmatic and controversial British playwrights – Howard Barker and Sarah Kane – whose challenging theatrical works take us well beyond the zone of comfort we might be used to.
Through a close textual analysis and a substantial critical evaluation of two crucial productions from the domain of their 'alien to our conception' of dramatic art, the present paper aims at going beyond just surveying their common shock tactics, showing parallels, or pointing out elements of recurrence in their texts. The aim is to get to the bottom of their experiential theatres by considering their transcendental tragic visions for a better exploration of reality and for a possible rebirth of the individual experience.
Having explored the dark rooms of Barker's and Kane's self-styled theatres, particularly in their two significant dramatic works – 'Blok/Eko' and '4.48 Psychosis' respectively, the present study discerns that there is a noticeable intent and craft behind both playwrights' crafty 'violations' of the audience's personal space and comfort zones. Barker's and Kane's extremism is part of their attempt to question and criticize the audience's passive participation, foreground an awakening to extreme realities, propose a shift from or challenge to Aristotle's traditional concept of catharsis, and call into question our accepted interpretation of pain.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • CatastrophicTheatre
  • Catharsis
  • In-Yer-FaceTheatre
  • Pain
  • Post-Dramatic Theatre