Male students’ perceptions of female teachers in theoretical majors at KSU in Saudi Arabia: Study in Social Attitudes

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة الملك سعود الرياض المملكة العربية السعودية

المستخلص

This paper determinized perceptions of male Saudi students with female Saudi teachers handling theoretical the university level. By using the descriptive approach in the form of a social survey with a simple random sample of (195) students from 6 different colleges, by using two tools, one of which is an electronic questionnaire through Google Drive, where the SPSS program, The second tool was an interview form, which was designed in light of the dimensions of male students’ attitudes, namely (cognitive attitudes, affective attitudes, and behavioral attitudes), by asking fifteen questions, five questions for each dimension.
The most important results of the study are as follows:

There are statistically significant differences at a significant level (0.05 or 0.01) between the arithmetic mean of the study sample and the general average of the attitudes of King Saud University students towards teaching by women for theoretical majors,
There are statistically significant differences at a significant level (0.05 or 0.01) between the arithmetic mean of the study sample and the general average of suggestions to support King Saud University's initiative to teach male students by female teachers to contribute to the quality of education in universities,
Women can be accepted in higher education not only as lecturers or researchers, but mainly in the academic field as university lecturers.

The study reached a number of recommendations, including.
(1)   The field application is n all Saudi universities at the level of the geographical regions of Saudi Arabia
(2)   Future research should focus on qualitative research methodology.
(3)   Conducting research comparisons between male and female students’ expectations of female teachers’ teaching and their contribution to the quality of university education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

توقعات الطلاب الذكور لتدريس المرأة كعضو هيئة تدريس للتخصصات النظرية بجامعة الملك سعود بالمملكة العربية السعودية: دراسة في الاتجاهات الاجتماعية

المؤلف [English]

  • Wedad Alkarni
College of Humanities and Social Sciences King Saud University Riyadh, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

حددت هذه الورقة توقعات الطلاب الذكور لتدريس المرأة كعضو هيئة تدريس للتخصصات النظرية بجامعة الملك سعود، من خلال استخدام المنهج الوصفي بأسلوب المسح الاجتماعي بالعينة العشوائية البسيطة وقوامها (195) طالبا من 6 كليات مختلفة ، عن طريق استخدام أداتين أحدهما استبيان إلكتروني من خلال جوجل درايف Google Drive، حيث تم استخدام برنامج SPSS، وتمثلت الأداة الثانية في استمارة مقابلة وتم تصميمها في ضوء أبعاد اتجاه الطلاب الذكور والمتمثلة في (الاتجاهات المعرفية والاتجاهات الوجدانية والاتجاهات السلوكية)، من خلال طرح خمسة عشرة سؤالاً بواقع خمس أسئلة لكل بُعد.
وكان من أهم نتائج الدراسة ما يلي:

توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 أو 0.01) بين المتوسط ​​الحسابي لعينة الدراسة والمتوسط ​​العام لاتجاهات الطلاب الذكور بجامعة الملك سعود نحو التدريس من قبل النساء للتخصصات النظرية.
توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05 أو 0.01) بين المتوسط ​​الحسابي لعينة الدراسة والمتوسط ​​العام لمقترحات الطلاب الذكور بجامعة الملك سعود في تدعيم مبادرة جامعة الملك سعود للتدريس من قبل المرأة السعودية بهدف المساهمة في جودة التعليم في الجامعات السعودية.
يمكن تعزيز قبول المرأة في التعليم العالي ليس فقط كمحاضرة أو باحثة، بل كجزء أساسي من البيئة الأكاديمية عند التدريس للطلاب الذكور بالجامعة.

  وتوصلت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها:
(1) التطبيق الميداني في كافة الجامعات السعودية على مستوى المناطق الجغرافية في المملكة العربية السعودية
(2) التركيز في البحوث المستقبلية على منهجية البحث النوعي.
(3) إجراء مقارنات بحثية بين توقعات الطلاب والطالبات من تدريس المعلمات ومساهمتهن في جودة التعليم الجامعي.

الكلمات الرئيسية [English]

  • المرأة السعودية
  • جودة التعليم العالي
  • التعليم
  • مكونات الاتجاه
  • التخصصات النظرية