جماليات السرد الإيقاعي في رحلة ابن خلدون

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة البلقاء التطبيقية – كلية الكرك الجامعية

المستخلص

​يتناول هذا البحث الحديث عن نمط جديد من السرد أطلق عليه مصطلح "السرد الإيقاعي"، وهو الذي يقوم على تتابع الأحداث بطريقة إيقاعية موسيقية، من هنا فقد هدف البحث إلى بيان المقصود بالسرد الإيقاعي، وتوضيح عناصره الجمالية التي تظهر في النصوص عموماً، والكشف عن الملامح الجمالية للسرد الإيقاعي في رحلة ابن خلدون عبر عناصر الإيقاع المتمثلة بالموازنة والسجع والتوازي، وبيان أثر هذه التشكيلات الموسيقية في سرد الأحداث من جهة، وإظهار ملامح الجمال الخطابي من جهة أخرى.
​ويسير هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي التحليلي الذي ينطلق من رصد الظاهرة المتمثلة بالسرد الإيقاعي وعناصره، وتطبيق تلك الظاهرة على نصوص من رحلة ابن خلدون، وصولاً إلى النتائج.
​وينقسم البحث إلى قسمين تناول الأول الحديث عن مصطلح السرد الإيقاعي، وتناول الثاني عن مظاهر السرد الإيقاعي في رحلة ابن خلدون، بمعنى أنه جزء تطبيقي اشتمل على ثلاثة محاور: الموازنة والسجع والتوازي.
​وقد توصل البحث لعدد من النتائج من أهمها اهتمام ابن خلدون بعناصر الإيقاعي خصوصاً الخارجي، كالسجع والموازنة، وحضور التوازي باعتباره عنصراً من الإيقاع الداخلي، وحرصه على تتابع السجعات والتوازنات من أجل تكثيف القيمة الموسيقية للنص.
الكلمات المفتاحية: السرد/ الإيقاع/ ابن خلدون/ الموازنة/ التوازي/ السجع.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The aesthetics of rhythmic narration in the journey of IbnKhaldoun

المؤلف [English]

  • Mo’th Abdullah
Balqaa Applied University – Karak College
المستخلص [English]

​This research addressed a new type of narration, refer to as rhythmic narration, which is based on tracing events in a musical rhythmic way. Hence, the research aimed to demonstrate the meaning of rhythmic narration, explain its aesthetic elements implied in texts in general, explore the aesthetic features of rhythmic narration in the journey of IbnKhaldoun in accordance with the elements of rhythm represented by balance, parallelism and end-rhyme, and demonstrate the impact of those musical forms on narrating events from the one hand and showing the features of discourse beauty from the other hand.
​The research used the analytical descriptive approach by observing the phenomenon, represented by rhythmic narration and its elements and applying the phenomenon to texts taken from the journey of IbnKhaldoun, and concluding the results based on that.
​The research consisted of two parts. The first part was dedicated to address the concept of rhythmic duration, whereas the second part explored the manifestations of rhythmic narration in the journey of IbnKhaldoun, as an applied section that consisted of three main domains: balance, parallelism and end-rhyme.
​The results showed that IbnKhaldoun's increased interest in the rhythmic elements, particularly the external one, such as balance, and end-rhyme, and the existence of parallelismas an internal rhythm element, in addition to the consecutive balances and end-rhyme were devoted to intensifying the musical value in the text.
Key words: narration, rhythm, IbnKhaldoun, balance, parallelism, end-rhyme.

الكلمات الرئيسية [English]

  • narration
  • rhythm
  • IbnKhaldoun
  • balance
  • parallelism