من مظاهر الشرك الأصغر جعل ما ليس سببا شرعيًا ولا كونيًا سببًا مؤثرًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العقيدة والدعوة كلية الشريعة في جامعة الكويت

المستخلص

من مظاهر الشرك الأصغر جعل ما ليس سببا شرعيًا ولا كونيًا سببًا مؤثرًاهذا البحث " من مظاهر الشرك الأصغر جعل ما ليس سببا شرعيًا ولا كونيًا سببًا مؤثرًا." مضمونه الكلام على معنى هذه القاعدة، وتاريخها، وأدلتها، والإشكالات الواردة عليها.
ويهدف إلى المساهمة في التصنيف في القواعد العقدية، وتحليل القاعدة العقدية بدراسة تاريخها، وأدلتها، والإشكالات الواردة عليها، والمشاركة في ضبط التكفير بحصر الإطلاق الوارد في القاعدة.
وتمت دراسته وفق المنهج التحليلي والمنهج الاستقرائي والمنهج النقدي.
ومن أهم نتائجه: أنَّ الأسباب تنقسم إلى أسباب كونية، وأسباب شرعية، وأنَّ القاعدة صحيحة في الجملة، ويمكن حصر الإشكالات الواردة عليها في أمرين: حداثتها، والإطلاق الذي فيها.
ومن صور الإطلاق في القاعدة: الحكم على كل متخِذٍ لسببٍ لم يثبت شرعًا، ولا كونًا بأنَّه مشرك شركًا أصغر، ولم تفرق في غاية السبب المتخَذ، هل هو لمسبب ديني أو دنيوي؟ ولم تتطرق لحكم الأسباب المتخَذة التي ثبتت كونًا من جهة الجواز من عدمه، ولم تتطرق لقوة الوهم من عدمه في الأسباب المتخذة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Considering Something That Is Neither a Legitimate (Sharīʿah-Based) Casue nor a Natural Cause to Be a Cause Is Minor Shirk

المؤلف [English]

  • Ahmad bin Turki bin Abdullah Al-Mutairi
Department of Aqidah and Daʿwah College of Sharīʿah, Kuwait
المستخلص [English]

Abstract
Research title: The Principle: Considering Something That Is Neither a Legitimate (Sharīʿah-Based) Casue nor a Natural Cause to Be a Cause Is Minor Shirk.
(Its meaning, historical context, evidencial basis, and the challenges it faces)
This study aims to contribute to the classification of theological principles, to analyse this specific principle by examining its historical background and evidence, and to engage in refining the understanding of takfīr (declaring someone an unbeliever) by limiting its scope as implied by the principle.
The research employs both analytical and inductive methodologie and critical approach.
Key findings include:
Causes are categorised into natural causes and legitimate (Sharīʿah-based) causes.
The principle is generally valid, with two main issues raised: its recent origin and the generality of its application.
One example of this generality is the judgement that anyone who adopts a cause neither established by Sharīʿah nor naturally proven is guilty of minor shirk. The principle does not differentiate between whether the cause is intended for religious or worldly purposes. Furthermore, it does not address the ruling on causes that are naturally proven, nor does it consider the strength or weakness of speculative reasoning in adopting causes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Principle
  • legitimate cause
  • natural cause
  • minor shirk