مدارس الإرساليات التبشيرية الأمريكية وأثرها على الأقليات في الدولة العثمانية: الأرمن نموذجًا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغات الشرقية کلية الاداب جامعة عين شمس

المستخلص

سعت الدول الغربية لمزيد من التدخل في شئون الدولة العثمانية رغم كل هذه المكتسبات التي حصل عليها رعايا الدولة من غير المسلمين في فترة التنظيمات. وتمثلت الذريعة التي قدتمها تلك الدولة لممارسة مزيد من الضغط على الدولة العثمانية هو حماية الأقليات المسيحية فيها. وتطلب هذا إحداث نوع من السخط في المدن والأماكن التي يشكل فيها المسيحيون أغلبية معتبرة مما يؤدى لنوع من عدم الاستقرار في تلك المناطق مما يستدعي معه مزيدًا من التدخل الأجنبي.
وقد لعبت حملات "التبشير" المسيحية وخاصة الأمريكية منها والتي تغللت داخل آراضي الدولة العثمانية ومارست عملها بعد مرسومي التنظيمات بشكل قانوني دورًا مهمًا في هذا الشأن. وكانت الأداة الفعالة التي استوسلتها تلك الحملات التبشيرية لأداء المهمة المنوطة بها والمتمثلة في إضعاف الدولة العثمانية هي إنشاء العديد من المؤسسات التعليمية في أماكن تجمع الأقليات العرقية والدينية في العديد من مدن وولايات الدولة.
وفي هذا الإطار يأتي بحثنا هذا الذي نسعى من خلاله للتعرف على ما قامت به الإرساليات التبشيرية الأمريكية من خلال مدارسها داخل آراضي الدولة، وأثر ذلك على إحدى أهم الأقليات في الدولة العثمانية ونعني بها الأرمن. وما قامت به الدولة العثمانية من جهود لمواجهة تلك المدارس الأجنبية بشكل عام ومدارس الأرساليات بشكل خاص، معتمدين في الوصول لهذه الغاية على المنهج التاريخي الذي يقوم على التحليل والتفسير والاستقراء للمصادر والمراجع والدراسات المتعلقة بموضوع الدراسة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

American Missionary Schools and Their Impact on Minorities in the Ottoman Empire: The Armenians as a Model

المؤلف [English]

  • Ahmed Negm
Department of Oriental Languages, Faculty of Arts at Ain Shams University.
المستخلص [English]

Western countries sought to further interfere in the affairs of the Ottoman Empire despite all these gains that the state's non-Muslim subjects had obtained during the Tanzimat period. The pretext that this state presented to exert more pressure on the Ottoman Empire was to protect the Christian minorities therein. This required creating a kind of discontent in the cities and places where Christians constituted a significant majority, which led to a kind of instability in those areas, which necessitated further foreign intervention.
The American "missionary" campaigns that penetrated the lands of the Ottoman Empire and legally carried out their work after the Tanzimat decrees played an important role in this regard. The effective tool that these missionary campaigns used to carry out their mission of weakening the Ottoman Empire was the establishment of many educational institutions in places where ethnic and religious minorities gathered in many cities and states of the state.
In this context comes our research, through which we seek to learn about what the American missionary missions did through their schools within the lands of the state, and the impact of that on one of the most important minorities in the Ottoman Empire, namely the Armenians. The efforts made by the Ottoman Empire to confront these foreign schools in general and missionary schools in particular, relying in reaching this goal on the historical method that is based on analysis, interpretation and induction of sources, references and studies related to the subject of study.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Evangelism
  • Schools
  • American
  • Ottoman Empire
  • Armenians