التعلق المنشغل وعلاقته بفاعلية الذات عند طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد

المستخلص

كان هدف البحث التعرف على:
1 –"التعرف على التعلق المنشغل عند طلبة الجامعة.
2- التعرف على الفروق ذات الدلالةَ الاحصائيةَ في التعلق المنشغلَ عند طلبةَ الجامعةَ تبعاً لمتغيري الجنسَ (ذكور، اناث) والتخصصَ (علميَ، انساني)".
3- التعرف على فاعلية الذات عند طلبة الجامعة .
4- التعرف على الفروق ذات الدلالة الاحصائية في فاعلية الذات عند طلبة الجامعة تبعاً "لمتغيري الجنس (ذكور ، اناث) والتخصص (علمي ، انساني)".
5- التعرف على العلاقة الارتباطية بين التعلق المنشغل وفاعلية الذات عند طلبة الجامعة.
ولتحقيق أهداف البحث اعتمدت الباحثة ما يأتي:- 
 "قامت الباحثة ببناء مقياس التعلق المنشغل على ضوء تعريف ونظرية(Bowlby,1982) و المكون من (20), فقرة, كذلك اعدت الباحثة مقياس فاعلية الذات بالاعتماد على عدة مقاييس والدراسات السابقة, وتكون المقياس من (20) فقرة  إذ طَّبقت الباحثة المقياس على عينة قوامها ( 400) من طلبة الجامعة وبواقع(140) ذكور و(260) اناث للعام الدراسي 2023-2024  وكانت النتائج كما يأتي:"
1—"ان عينةَ البحث لديهم مستوىَ عالي من التعلقَ المنشغلَ
2-ليس هناكَ فروقَ ذات دلالة إحصائيةَ في التعلقَ المنشغل تبعا لمتغير الجنسَ, والتخصص
3-ان عينةَ البحث يتمتعونَ بفاعليةَ الذات.
4-ليس هناك فروقَ ذات دلالة إحصائيةَ تبعا للتفاعلَ بين الجنس, والتخصص."
5- وجود علاقة طردية موجبة بين التعلق المنشغل وفاعلية الذات
  وختم البحث بمناقشة النتائج وتقديم بعض التوصيات والمقترحات .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Preoccupied attachment and its relationship to self-efficacy among university students

المؤلف [English]

  • Abeer Abdelmoneim
University of Baghdad
المستخلص [English]

The aim of the research was to identify:
1-Identifying preoccupied attachment among university students.
2- Identifying statistically significant differences in preoccupied attachment among university students according to.
3-Variable gender (male, female) and specialty: scientific, humanities).
4-Identifying self-efficacy among university students. ww
5- Identifying the statistically significant differences in self-efficacy among university students according to.
For variable gender (male, female) and specialization: scientific, humanities).
To identify the correlation between preoccupied attachment and self-efficacy among university students.
To achieve the research objectives, the researcher adopted the following:
The researcher built the preoccupied attachment scale in light of the definition and theory of Bowlby (1982) and the component
From (20) items, the researcher also prepared a measure of self-efficacy based on several measures and studies The scale consists of (20) items, as the researcher applied the scale to a sample of (400) people.
University students (140) males and (260) females for the academic year 202-2023, and the results were as follows: Comes:
1- The research sample has a high level of preoccupied attachment
2- There are no statistically significant differences in preoccupied attachment depending on the variable of gender and specialty.
3- The research sample has self-efficacy.
4-There are no statistically significant differences depending on the interaction between gender and specialization
5-There is a positive, direct relationship between preoccupied attachment and self-efficacy
The research concluded by discussing the results and presenting some recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Preoccupied attachment
  • self-efficacy
  • university students