المهارات الدلالية وعلاقتها بالادراك الاجتماعي الإيجابي لطفل الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد

المستخلص

ملخص البحث : هدف البحث التعرف الى :
1- المهارات الدلالية لطفل الروضة .
2- الادراك الاجتماعي الإيجابي لطفل الروضة
3- علاقة المهارات الدلالية بالادراك الاجتماعي الإيجابي لطفل الروضة
تكونت عينة البحث من (200) طفل وطفلة من أطفال الروضة ، اختيرت العينة من رياض الاطفال الحكومية في بغداد (الكرخ والرصافة)، بالطريقة العشوائية.اعدت الباحثةاختبار للمهارات الدلالية ويتكون من (15) فقرة صورية , و( 22) فقرة لمقياس الادراك الاجتماعي الإيجابي، وللتحقق من صدق الاختبار اعتمدت الباحثة على مؤشر الصدق المنطقي وصدق البناء ، اظهرت النتائج ان اطفال الرياض يتمتعون بالمهارات الدلالية وبالادراك الاجتماعي الإيجابي، كما اشارت النتائج الى وجود علاقة موجبة لمتغيري البحث، وخرجت الباحثة ببعض التوصيات والمقترحات .
تكونت عينة البحث من (200) طفل وطفلة من أطفال الروضة ، 
تكونت عينة البحث من (200) طفل وطفلة من أطفال الروضة ، اختيرت العينة من رياض الاطفال الحكومية في بغداد (الكرخ والرصافة)، بالطريقة العشوائية.اعدت الباحثةاختبار للمهارات الدلالية ويتكون من (15) فقرة صورية , و( 22) فقرة لمقياس

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Semantic skills and their relationship to positive social perception of kindergarten children

المؤلف [English]

  • Suzan Abdullah
University of Baghdad
المستخلص [English]

Semantic skills and their relationship to positive social perception of kindergarten children

Research Summary:The aim of the research is to identify:
1- Semantic skills for kindergarten children.
2- Positive social perception of the kindergarten child
3- The relationship of semantic skills to the positive social perception of kindergarten children
The research sample consisted of (200) kindergarten boys and girls. The sample was chosen from government kindergartens in Baghdad, by a random method. The researcher prepared a test for semantic skills, which consists of (15) mock items, and (22) items for the positive social perception scale,To verify the validity of the test, the researcher relied on the logical validity index and construct validity. The results showed that kindergarten children have semantic skills and positive social awareness, as the results indicated, and the researcher came up with some recommendations and proposals.The researcher prepared a test for semantic skills, which consists of (15) mock items, and (22) items for the positive social perception scale,To verify the validity of the test, the researcher relied on the logical validity index and construct validity.

الكلمات الرئيسية [English]

  • semantic skills
  • positive social perception
  • kindergarten child