الرفاهية النفسية كمتنبئ بالكفاءة الذاتية المهنية لدى المرشدين التربويين في العاصمة عمان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة مؤتة

2 استاذ دكتور/ عميد كلية التربية- جامعة مؤتة- الأردن

المستخلص

سعت الدراسة إلى تعرفمستوى الرفاهية النفسية والكفاءة الذاتية لدى المرشديين التروبيين، والكف عن العلاقة بين الرفاهية النفسية والكفاءة الذاتية المهنية ومدى اسهام الرفاهية النفسية في التنبؤ بالكفاءة الذاتية المهنية لدى عينة من المرشدين التربويين في العاصمة عمان،ولتحقيق اهداف الدراسة تم تطبيق أدوات الدراسة (مقياس الرفاهية النفسية،مقياس الكفاءة الذاتية المهنية ) بعد التأكد من صدقهما وثباتهما، على عينة من المرشدين التربويين في العاصمة عمان بلغ عددها (335) حيث أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الرفاهية النفسية لدى المرشدين التربويين جاءت بمستوى متوسط، بينما اظهرت النتائج ان مستوى الكفاءة الذاتية المهنية جاء بمستوى مرتفع، كما اظهرت النتائجوجود علاقة إيجابية ذات دلالة إحصائية بين الكفاءة الذاتية المهنية والرفاهية النفسية لدى المرشدين التربويين في العاصمة عمان، ووجود أثر وقدرة تنبؤية ذو دلالة إحصائية للرفاهية النفسيةفي الكفاءة الذاتية المهنية لدىالمرشدينالتربويينفيالعاصمةعمان. وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات أهمها: توجيه المرشدين التربويين للعمل تنمية الرفاهية النفسية لديهم وأهميته في التأثير على الكفاءة الذاتية المهنية مما ينعكس ذلك على أداء وجودة العمل والقدرة على تجاوز الصعوبات وحل المشكلات واتخاذ القرارات

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Psychological Well-being as a Predictor of Professional Self-efficacy among Educational Counselors in Amman

المؤلفون [English]

  • Haya Helal 1
  • Abdel Nasser Moussa Elqarala 2
1 University of Mutah
2
المستخلص [English]

The study aimed to identify the level of psychological well-being and self-efficacy among educational counselors, and to examine the relationship between psychological well-being and professional self-efficacy, as well as the extent to which psychological well-being contributes to predicting professional self-efficacy among a sample of educational counselors in Amman. To achieve the objectives of the study, the research tools (the Psychological Well-being Scale and the Professional Self-efficacy Scale) were applied after confirming their validity and reliability to a sample of 335 educational counselors in Amman. The results of the study showed that the level of psychological well-being among educational counselors was moderate, while the level of professional self-efficacy was high. The results also indicated a statistically significant positive relationship between professional self-efficacy and psychological well-being among the educational counselors in Amman. Furthermore, the results revealed a statistically significant predictive ability of psychological well-being for professional self-efficacy among educational counselors in Amman. The study concluded with several recommendations, the most important of which is directing educational counselors to work on developing their psychological well-being and recognizing its importance in influencing professional self-efficacy, which, in turn, reflects positively on work performance, quality, the ability to overcome challenges, problem-solving, and decision-making

الكلمات الرئيسية [English]

  • Psychological well-being
  • Professional self-efficacy
  • Educational counselors
  • Amman