العجز المتعلم وعلاقته بقلق الامتحان لدى طلبة صعوبات التعلم في مديرية تربية وتعليم محافظة معان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة البلقاء التطبيقية /كلية معان

المستخلص

هدفت الدراسة التعرف على العلاقة بين العجز المتعلم وقلق الامتحان لدى طلبة صعوبات التعلم في مديرية تربية وتعليم محافظة معان، تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتم اختيار عينة عشوائية تكونت من(187) طالباً وطالبة من طلبة صعوبات التعلم في مديرية تربية وتعليم محافظة معان، ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن قوة العلاقة بين متوسط فقرات مقياس العجز المتعلم ومتوسط فقرات مقياس قلق الامتحان جاءت بقيم متوسطة دالة إحصائيالدى طلبة صعوبات التعلم في مديرية تربية وتعليم معان، وجاءت تقديرات عينة الدراسة على مقياس قلق الامتحان متوسطة، وعدم وجود فروق دالة إحصائيا في متوسط تقديرات الطلبة نحو العجز المتعلم تبعاً لمتغير الجنس، ووجود فروق دالة إحصائيا في متوسط تقديرات الطلبة نحو قلق الامتحان تبعاً لمتغير الجنس، كما أظهرت النتائج قوة العلاقة بين متوسط فقرات مقياس العجز المتعلم ومتوسط فقرات مقياس قلق الامتحانبقيم عالية ودالة إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01α≤)، وهذا دليل على أثر العجز المتعلم في زيادة قلق الامتحان لدى طلبة صعوبات التعلم في مديرية تربية وتعليم معان.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Learned Helplessness and its Relationship to Exam Anxiety Among Students with Learning Disabilities in Ma'an Directorate of Education

المؤلف [English]

  • Nuha khaleel matrook albadaineh
Al-Balqa Applied university / Ma'an college
المستخلص [English]

Abstract
(Learned Helplessness and its Relationship to Exam Anxiety among Students with Learning Disabilities in Ma'anDirectorate of Education )

This study aimed to investigate the relationship between learned helplessness and exam anxiety among students with learning disabilities in the Ma'an Directorate of Education. The instruments were applied on a sample consisted of (187) male and female students with learning disabilities, who were chosen randomly in the Ma'an directorate of education . The results of the study showed the level of learned helplessness and exam anxiety among the study participants were moderate. The results also indicated that there was a statistically significant relationship at the level of (α≤0.05) between the learned helplessness and exam anxiety. In addition, the results showed that there were no statistically significant differences at the level of (α≤0.05) in the level of learned helplessness among students according to their gender where the results showed significant differences at the level of (α≤0.05) in the level of exam anxiety among students according to their gender in favor of male students.

Keywords: Learned Helplessness, Test Anxiety, Learning Disabilities

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Learned Helplessness
  • Test Anxiety
  • Learning Disabilities