انبناء المعنى في نصّ "إرم ذات العماد" لجبران خليل جبران في ضوء نظرية الأفضية الذهنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربية، كلية الآداب، جامعة الملك فيصل، الأحساء، المملكة العربية السعودية

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى دراسة مسرحية "إرم ذات العماد" لجبران خليل جبران في ضوء نظرية الأفضية الذهنية لجيل فوكونييه (Gilles Fauconnier)، وهي إحدى النظريات المنبجسة عن الدراسات العرفانية، حيث تسمح هذه النظرية بتأويل الخطاب من خلال البحث في كيفية بناء المعنى عبر أفضية متشابهة وعناصر وأدوار وعلاقات بين هذه الأفضية. ومسرحية "إرم ذات العماد" لجبران خليل جبران خاضعة لعمليات إدراكية وآليّات ذهنية، تجعل من الخيال ممكناً وتسهّل عملية الفهم والتأويل، فقد استعان جبران بقرائنَ ثقافيةٍ لتأسيس أفضية ذهنية مبنية من أفضية افتراضية قرينة للوصول إلى هدفه، حيث تمثّل مدينة إرم ذات العماد إطاراً متكاملاً من خلال أوصافها وخصائصها المترسّخة بفعل الثقافة، ممّا يؤدّي إلى إنشاء تمثيلات ذهنية متعدّدة، وتشكيل بنية معرفية منسجمة، فقد ساعدت هذه النظرية على الوقوف على كيفية انبناء المعنى ورسم الشخصيات من خلال المعرفة المترسّخة في ذهني الكاتب والمتلقّي. وقد توصّلنا إلى أنّ هذه الأفضية تحيل على فلسفة وجودية صوفية تظهر في النصّ وتتشكّل من خلال بنيته المتسلسلة والمبنية على بعضها البعض، وكان كلّ فضاء قادح لفضاء آخر هدفًا من خلال مبدأ الاهتداء، فتتوالد الأفضية في هذا النصّ توالداً منطقياً هادفاً مترابطاً ترابطاً فكرياً وتركيبياً.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Meaning compositionality in the text of “Iram-a Dhāt Al-Imād” (Iram- Who Had Lofty Pillars) by Gibran Khalil Gibran in the light of the theory of mental spaces

المؤلف [English]

  • Norah Alhmeli
Arabic Language Department, College of Arts, King Faisal University, Alahsa, Saudi Arabia
المستخلص [English]

This research aims to examine the play of “Iram-a Dhāt Al-Imād” (Iram- who had lofty pillars) by Gibran Khalil Gibran in the light of the theory of the mental spaces by Gilles Fauconnier, which is one of the theories branching from cognitive linguistics, as this theory allows the interpretation of speech by researching how the meaning composes through similar components, elements, roles and relationships between these. The play of “Iram-a Dhāt Al-Imād” (Iram- who had lofty pillars) by Gibran Khalil Gibran is subject to cognitive processes and mental mechanisms, which make imagination possible and facilitate the process of understanding and interpretation. Gibran has utilized cultural clues to establish mental spaces built of hypothetical ones to reach his target, as the city of Iram-a Dhāt Al-Imād represents an integrated framework through descriptions and characteristics that are established by culture, which leads to the creation of multiple mental representations, and to the formation of a consistent cognitive structure, a theory that has helped in exploring how meaning is composed and characters are portrayed by the knowledge established in the writer’s and the recipient’s minds. We concluded that these spaces refer to a mystical, existential philosophy that appears in the text and gets formed through its chain of compositionality, and that every space triggered by another one was a target through the principle of conversion, so the spaces in this text were generated in a purposeful and logical manner and interconnected intellectually and structurally.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Iram-a Dhāt Al-Imād
  • Mental Spaces
  • Gibran Khalil Gibran
  • Gilles Fauconnier
  • Cognitivism