أثر الفكر اليهودي في إباحة الأطعمة المحرمة عليهم (الكوشير)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دكتور/ محاضر غير متفرغ/ العقيدة الاسلامية والفلسفة/ جامعة مؤتة/ الاردن

المستخلص

تناولت هذه الدراسة في هذه الصفحات  طرفا من تحايل اليهود وتلاعبهم في شريعتهم فيما يتعلق بأثر الفكر اليهودي في التحايل في اباحة الاطعمة المحرمة عليهم بمجرد تغيير مسماها مثل تحكيم قانون ما يعرف عندهم  ب "الكوشرت" الكوشير، وهدف البحث إلى: بيان الاطعمة المباحة في التوراة والمحرمة عليهم في اصلها، وما حرموه  على انفسهم  وكذلك بيان ما اباحوه من تلقاء انفسهم بناء على الهوى والتشهي دون العودة للكتاب المقدس او اصل الشريعة مما يدل على أن التحريف والتغيير من طبيعة اليهود، وتكمن أهمية البحث في بيان فكرة الكوشير والتعرف على قانون الاطعمة عند اليهود وان تشريعهم لأنفسهم لم يسعهم فعادوا بعد سنين بإباحة  ما حرموه وتحريم ما حرموه حيث انهم عاداتهم الاجتماعية اوقعتهم في العنت والمشقة  والحرج،وهذا نتيجة تحيلهم على شريعتهم التي شرعها الله تعالى لهم ولكنهم استخفوا بها فبدلوا احكامها وحكموا عقولهم فأردتهم في خيبة وخسران.
ووقد سلك الباحث في دراسته هذه على المنهج الاستقرائي من خلال استقراء ما تم بحثه سابقا في موضوع الاطعمة عند اليهود، ثم من خلال الدراسات السابقة تم اتباع المنهج التحليلي بتحليل ما وصلت اليه الدراسات السابقة، واستنتاج الأمور المشتركة اثر الفكر اليهودي القائم على التحريف و التغيير ومنه استحداث مصطلح الكوشروت في الاطعمة، وان ما اباحته التوراة أو حرمته يختلف عما يحله ويحرمه يهود اليوم.
وقد توصلت الدراسة إلى أن عدة نتائج  منها ان التحريف جزء من الفكر اليهودي والعقلية اليهودية، وأن الكوشر ما هو الا فكرة يهودية لتحايل على شريعتهم ليحلوا ما حرم الله تعالى عليهم ويحرموا ما احله لهم وذلك كله وفقا لتحكيمهم هوى أنفسهم وتقديسهم لآراء الاشخاص ممن ينتسبون الى الدين.
 

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The impact of Jewish thought on permitting forbidden foods (kosher)

المؤلف [English]

  • Aqab Ziab Yassin Al-Tarawneh
المستخلص [English]

This study in these pages examines aspects of Jewish deception and manipulation in their law concerning the impact of Jewish thought on the permissibility of forbidden foods simply by changing their names, such as the application of what is known to them as the "Kosher" law. The aim of the research is to: (Clarify the foods that are permitted in the Torah and those originally forbidden to them; Explain what they have forbidden for themselves; Describe what they have permitted on their own based on whims and desires without referring to the holy book or the original law, indicating that distortion and alteration are inherent to the Jews).
The importance of the research lies in: (Clarifying the concept of Kosher and understanding the Jewish food law; Demonstrating that their self-legislation did not suffice them, as they returned after years to permitting what they had forbidden and forbidding what they had permitted). Their social customs led them to hardship and difficulty, resulting from their manipulation of the law that Allah prescribed for them, but they belittled it, altered its rulings, and followed their minds, leading them to failure and loss.
The researcher in this study followed the inductive method by surveying previous research on the subject of foods in Judaism. Then, through these previous studies, the analytical method was applied by analyzing the findings of these studies and deducing the common aspects influenced by Jewish thought based on distortion and alteration. This includes the innovation of the term "Kashrut" in foods, highlighting that what the Torah permits or forbids differs from what Jews today deem permissible or forbidden.
The study reached several conclusions, including that distortion is a part of Jewish thought and mentality. It found that Kosher is merely a Jewish concept for circumventing their law to permit what Allah has forbidden to them and to forbid what He has permitted, all according to their own whims and the veneration of the opinions of individuals who are affiliated with their religion.

الكلمات الرئيسية [English]

  • thought
  • Judaism
  • foods
  • Kashrut
  • impact