تسويق خدمات المكتبات العامة بدولة الكويت من وجهة نظر العاملين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب - كلية التربية الأساسية - قسم دراسات المعلومات

2 الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب -كلية التربية الأساسية - قسم دراسات المعلومات

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على مجال تسويق خدمات المكتبات العامة في دولة الكويت. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف الدراسة تم عمل استبانة شملت أهداف الدراسة: 1) التعرف على مدى معرفة العاملين بخطط التسويق وعوامل نجاحها في جذب المستفيدين إلى المكتبات العامة والاستفادة من خدمات المعلومات،2) التعريف بالطرق والوسائل المستخدمة في تسويق خدمات المكتبات والمعلومات،3) استكشاف المعوقات التي تواجه المكتبات العامة بدولة الكويت عند تسويق خدماتها من وجهة نظر العاملين. وقد تكون مجتمع الدراسة من (250) أجمالي عدد العاملين في المكتبات العامة الكويتية، فقط(147) ممن أجابوا على أداة الدراسة بنسبة إجابة وصلت الى 58.8%، أظهرت النتائج أنه بالرغم من وجود خطط لتسويق خدمات المعلومات في المكتبات العامة الكويتية، إلا أن مازالت هذه الخطط متواضعة وغير واضحة، ولم يحصل العاملين على التدريب الكافيلممارسة أنشطة التسويق بالشكل المطلوب.كما أتضح، أن العاملين في المكتبات قد مارسوا بعض أنشطة التسويق لخدمات مختلفة في المكتبات العامة لتحقيق رضا المستفيدين، إلا أنهمما زالوا يحتاجون إلى دورات وورش عمل تزيد من وعيهم في استخدام طرق وأساليب حديثة لتسويق خدمات المعلومات.توصلت الدراسة أيضا إلى العديد من المعوقات التي تحول دون تسويق خدمات المعلومات ومنها: عدم وجود ميزانية مخصصة لتسويق خدمات المعلومات، كما أنه لا يوجد دراسات حديثة متخصصة في تسويق خدمات المعلومات وبالتحديد للمكتبات العامة يستند عليها العاملون. توصل الباحثون لعدة توصيات، من أهمها: تنمية ثقافة تسويق المعلومات بين العاملين في المكتبات العامة في دولة الكويت، وتوظيف متخصصين في التسويق، وأخيراً ضرورة تأسيس قسم مختص بتسويق خدمات المعلومات يدير عملية التسويق في المكتبات. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Marketing Public Library Services in the State of Kuwaitfrom the Point of View of their Librarians.

المؤلفون [English]

  • Dakhil Alhouti 1
  • Talal Alazemi 2
  • Meshal AL Fadhli 1
  • Hasan Buabbas 1
1 PAAET- College of Basic Education - Department of Information Studies
2 PAAET - College of Basic Education - Department of Information Studies
المستخلص [English]

  The study aimed to identify the marketing field on public libraries services in the State of Kuwait. This study relied on the descriptive approach; a questionnaire was used to collect data to achieve theaims of the study: 1) Identifying the extent of librarians’ knowledge about marketing techniques in attracting their libraries users. 2) Techniques used by librarians when marketing their services.3) Exploring the obstacles facing public libraries when librarians market theirservices.
  The study sample consisted of (147) librarians. The results showed that despite the existence of plans for marketing information services in the libraries investigated,these plans are still modest and unclear to most librarians.The study also explored thatlibrarians have appliedseveral marketing activities for various information services to achieve user satisfaction, but they still need courses and workshops to increase librarians’ awareness of using current techniques to market information services.This studyfound several obstacles that prevent the marketing of information services in public libraries, including: the lack of a budget allocated to marketing information services, and there are no recent studies specialized in marketing information services, specifically for public libraries.
The researchers reached several recommendations, the most important of which are: there is a need to develop a culture of information marketing among the librarians; employing marketing specialists in libraries; and finally, the necessity of establishing a department specialized in marketing information services that manages the marketing process.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Public Libraries
  • Library & Information Services
  • Marketing Library & Information Services
  • State of Kuwait