تنمية مهارات الاستماع لدى الطالبات السعوديات الدراسات للغة الإنجليزية كلغة أجنبية من خلال نظرية البنية المعرفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تُعد مهارة الاستماع باللغة الإنجليزية من المهارات المعقدة، حيث يشارك المتعلمون بفعالية في إعادة المعنى الأصلي للحديث من خلال دمج المعلومات الجديدة مع معارفهم السابقة. وتلعب النظرية البنية المعرفية دورًا رئيسيًا في التأكيد على أهمية الاستفادة من المعلومات السابقة للطلاب لتعزيز فهمهم للخطاب المنطوق باللغة الإنجليزية. وتهدف هذه الدراسة إلى تطبيق استراتيجية تدريس مقترحة، قائمة على نظرية البنية المعرفية، لتحسين مهارات الاستماع لدى طالبات الجامعة من الدارسات للغة الإنجليزية لغة أجنبية. ولتقييم فعالية استراتيجية التدريس المقترحة، تم إجراء اختبار استماع قبل وبعد الدراسة لكل من المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. وأظهرت النتائج أن استراتيجية التدريس المقترحة قد حسنت بشكل فعال مهارات الاستماع الكلية لطالبات المجموعة التجريبية، بالإضافة إلى إتقانهم لكل مهارة استماع على حدة. لذا، يجب على معلمي اللغة الإنجليزية أن يكون لديهم فهم عميق للمعلومات المسبقة للطلاب عند تدريس مهارات استيعاب اللغة الإنجليزية، وعند تدريس الطلاب مهارات الاستماع، من الضروري مراعاة عوامل مثل معرفتهم بموضوع الدراسة وارتباطه بخلفيتهم المعرفية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Developing Saudi EFL Female Students' Listening Skills through Schema Theory

المؤلف [English]

  • Fatma M. Al-Qahtani
المستخلص [English]

Listening comprehension is intricate and dynamic, as learners actively engage in reconstructing the original intention of the speaker by integrating new information with their existing knowledge. Schema theory plays a key role in emphasizing the importance of utilizing English as a foreign language (EFL) learners' existing knowledge to enhance their understanding of spoken discourse in English. This study aims to implement a suggested teaching strategy, rooted in schema theory, to enhance the listening skills of EFL university students. To examine the effectiveness of the suggested teaching strategy, a pre-post listening comprehension test was administered to both the experimental and control groups prior to and following the intervention. The results revealed that the teaching strategy based on schema theory effectively enhanced the experimental group students’ overall listening comprehension, as well as their proficiency in each specific listening skill. It can be concluded that EFL teachers should possess a deep understanding of students' schemata when instructing listening comprehension skills. Therefore, when teaching Saudi university students listening comprehension, it is crucial to consider factors such as their familiarity with the subject matter and its relevance to their background knowledge.

الكلمات الرئيسية [English]

  • schema theory
  • listening comprehension
  • schemata
  • schema building and activation