أثر برنامج إرشادي مستند لنموذج لازاروس في تنمية التدفق النفسي لدى عينة من طالبات المرحلة الأساسية العليا في مدارس معان

نوع المستند : مقالات أصلیه

المؤلفون

جامعة مؤتة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقصي فاعلية برنامج إرشادي تكاملي يستند إلى العلاج المتعدد الوسائل (نموذج لازاروس) في تنمية التدفق النفسي، لدى عينة من طالبات المرحلة الأساسية في مدارس معان، باستخدام المنهج شبه التجريبي، على عينة تكونت من (30) طالبة ممن سجلن أقل درجات على مقياس التدفق النفسي، قسموا مناصفة إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة، استخدم في الدراسة مقياسي التدفق النفسي لجمع البيانات، وصمم لأغراض الدراسة برنامجا إرشاديا، طبق على المجموعة التجريبية في جلسات بلغ (14) جلسة، بواقع جلستين أسبوعيا مدة كل جلسة (50) دقيقة، أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا بين المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياسي التدفق النفسي لصالح المجموعة التجريبية، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين القياسين البعدي والتتبعي على المجموعة التجريبية، مما يشير إلى فاعلية البرنامج الإرشادي المطبق في تنمية التدفق النفسي واستمرارية فاعليته بعد فترة تتبع مقدارها (4) أسابيع.
أوصت الدراسة بضرورة تضمين استراتيجيات التدريس المختلفة لخبرات التدفق النفسي، وتكوين مجموعات إرشادية من المرشدين التربويين والمعلمين لتقديم المساعدة للطلبة وتنمية الجوانب الإيجابية لديهم عبر عقد ورشات أسبوعية في مختلف المدارس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of counseling program based on the Lazarus model in developing psychological flow among a sample of female students of the upper basic stage in Maan schools ​​ ​

المؤلفون [English]

  • Ruba Naif
  • Sohaib Al-Tkhayneh
Uni
المستخلص [English]

The study aimed to investing the effectiveness of an integrative counseling program based on multi-method therapy (the Lazarus model) in developing psychological flow, among a sample of female students in basic stage in Ma’an schools, the quasi-experimental approach was used on sample consisting of (30) female students who scored the lowest scorers on the scale of Psychological Flow. They were divided equally into two groups, one experimental and the other control. Tow psychological flow scales were used in the study to collect data. For the purposes of the study, a counseling program was designed, which was applied to the experimental group in (14) session, tow session per week, with (50) minutes time for each session . The results showed that there were statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-measurement of psychological flow in favor of experimental group. The results also showed that there were no the statistically significant differences between the post- and follow-up measurements on the experimental group, which indicates the effectiveness of the applied counseling program in developing psychological flow and the continuity of its effectiveness after A tracking period of(4) weeks.
The Study recommended the need to include different teaching strategies for psychological flow experiences, also the Study endorsed forming guidance groups of educational counselor and teachers to provide assistance to students and develop their positive aspects through holding Weekly workshops in various schools.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Integrative Counseling Program
  • Psychological Flow
  • Upper Elementary Stage