سلوك حماية الذات وعلاقته بالابداع الانفعالي لدى طالبات قسم رياض الاطفال

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد /كلية التربية للبنات

المستخلص

يهدف البحث الحالي التعرف الى سلوك حماية الذات والابداع الانفعالي لدى طالبات قسم رياض الاطفال ومعرفة العلاقة الارتباطية بين متغيرين ( سلوك حماية الذات والابداع الانفعالي ) لدى عينة البحث، وكانت اداة البحث هي تبني مقياس سلوك الحماية الذاتية وبناء مقياس للابداع الانفعالي: بعد الاطلاع على الدراسات السابقة و مراجعة الادبيات النفسية التي تناولت سلوك الحماية الذاتية والابداع الانفعالي ،تبنت الباحثة مقياس يتناسب مع عينة البحث الحالي وأهدافه وهو مقياس (خضير ،2023) لسلوك حماية الذات ،وتم بناء مقياس الابداع الانفعالي وفق نظرية افريل (Averill,1999) وتكون المقياس من ثلاث مكونات (المرونة، الاصالة ، والفعالية ) واصبح مجموع فقرات المقياس (30) فقرة، وتكونت عينة البحث من (334) طالبة من قسم رياض الاطفال، واستخدمت الوسائل الاحصائية المناسبة لتحقيق اهداف البحث ، وتوصل البحث الى النتائج الاتية، ان شريحة طالبات قسم رياض الاطفال لديهم سلوك حماية لذواتهم ، ويتمتعن بابداع انفعالي يمكنهن من مواجهة المواقف الصعبة والمؤلمة ومتكيفة مع رفيقاتها،وهناك علاقة ارتباطية بين المتغيرين لطالبات المرحلة الثالثة اكثر من المراحل الاخرى ،ومن جانب اخر ضعف العلاقة بين المتغيرين في المرحلة الرابعة ، وقد خرج البحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Self-protection behavior and its relationship to emotional creativity among female students in the kindergarten department

المؤلف [English]

  • Sajlaa Faiq
University of Baghdad / College of Education for Woman
المستخلص [English]

The current research aims to identify self-protection behavior and emotional creativity among female students in the kindergarten department and to know the correlation between two variables (self-protection behavior and emotional creativity) in the research sample. The research tool was adopting a measure of self-protection behavior and constructing a measure of emotional creativity: after reviewing previous studies. By reviewing the psychological literature that dealt with self-protective behavior and emotional creativity, the researcher adopted a scale that suits the sample and objectives of the current research, which is the (Khudair, 2023) scale for self-protective behavior. The emotional creativity scale was built according to Averill’s theory (Averill, 1999), and the scale consists of three components. (Flexibility, originality, and effectiveness) The total number of items in the scale became (30) items, and the research sample consisted of (334) female students from the kindergarten department. Appropriate statistical methods were used to achieve the research objectives. The research reached the following results: that the segment of female students from the kindergarten department had Self-protective behavior, and they have emotional creativity that enables them to face difficult and painful situations and adapt to their companions. There is a correlation between the two variables for female students in the third stage, more than in other stages. On the other hand, the relationship between the two variables in the fourth stage is weak. The research came out with a set of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: self-protection behavior
  • emotional creativity
  • female students in the kindergarten department