الذكاء الانفعالي وعلاقته بالضبط الذاتي لدى الطلبة المراهقين في لواء القصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة مؤتة قسم علم النفس

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية التعرف على العلاقة بين الذكاء الانفعالي والضبط الذاتي لدى الطلبة المراهقين في لواء القصر، وقد تم تطوير مقياسان هما: مقياس الذكاء الانفعالي، ومقياس الضبط الذاتي من خلال الاستعانة بالأدب النظري وتم التحقق من الخصائص السيكومترية من صدق وثبات، تكونت عينة الدراسة من الطلبة في الصف العاشر تحديداً وتم اختيارهم بطريقة عشوائية، حيث استجاب على مقاييس الدراسة (442) طالباً وطالبة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الذكاء الانفعالي والضبط الذاتي جاء بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين الذكاء الانفعالي والضبط الذاتي، هدفت الدراسة الحالية التعرف على العلاقة بين الذكاء الانفعالي والضبط الذاتي لدى الطلبة المراهقين في لواء القصر، وقد تم تطوير مقياسان هما: مقياس الذكاء الانفعالي، ومقياس الضبط الذاتي من خلال الاستعانة بالأدب النظري وتم التحقق من الخصائص السيكومترية من صدق وثبات، تكونت عينة الدراسة من الطلبة في الصف العاشر تحديداً وتم اختيارهم بطريقة عشوائية، حيث استجاب على مقاييس الدراسة (442) طالباً وطالبة، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى الذكاء الانفعالي والضبط الذاتي جاء بدرجة متوسطة، كما أشارت النتائج إلى وجود علاقة ارتباطية إيجابية بين الذكاء الانفعالي والضبط الذاتي،

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Emotional intelligence and its relationship to self-control among adolescent students in the Al-Qasr District

المؤلفون [English]

  • Ibrahem Odah Al-zonibat
  • Bassem Dahhadha
Uni
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the relationship between emotional intelligence and self-control among adolescent students in the Al-Qasr district. Two scales were developed: the emotional intelligence scale and the self-control scale, through the use of theoretical literature. The psychometric properties of validity and reliability were verified. The study sample consisted of students. In the tenth grade specifically, they were chosen randomly. (442) male and female students responded to the study’s standards. The results of the study showed that the level of emotional intelligence and self-control was moderate. The results also indicated that there was a positive correlation between emotional intelligence and self-control. The current study aimed to identify the relationship between emotional intelligence and self-control among adolescent students in the Al-Qasr district. Two scales were developed: the emotional intelligence scale and the self-control scale, through the use of theoretical literature. The psychometric properties of validity and reliability were verified. The study sample consisted of students. In the tenth grade specifically, they were chosen randomly. (442) male and female students responded to the study’s standards. The results of the study showed that the level of emotional intelligence and self-control was moderate. The results also indicated that there was a positive correlation between emotional intelligence and self-control.

الكلمات الرئيسية [English]

  • emotional intelligence
  • self-control
  • adolescent students