مستوى الممارسات الإرشادية وعلاقتها بالوباء المعلوماتي لوسائل التواصل الاجتماعي لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 Uni

2 قسم الارشاد النفسي والتربوي، كلية العلوم التربوية، جامعة مؤتة، الأردن

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على مستوى الممارسات الإرشادية وعلاقتها بالوباء المعلوماتي لوسائل التواصل الاجتماعي لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا ولتحقيق أهداف الدراسة تم اختيار عينة من طالبات المرحلة الأساسية العليا من محافظة الكرك-لواء المزار الجنوبي عددها(385) طالبة، وتم تطوير مقياس الوباء المعلوماتي ومقياس الممارسات الارشادية من اعداد الباحثين، والتحقق من خصائصهما السيكو مترية من صدق وثبات، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي، وتوصلت نتائج الدراسة أن مستوى الوباء المعلوماتي كان بدرجة متوسطة على الدرجة الكلية والأبعاد، كما توصلت نتائج الدراسة على أهمية الممارسات الارشادية لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا مما يساعدهم على استنباط واستخراج المعلومات الصحيحة، وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات ومنها حاجة البعض منهم ليتم تصحيح معلوماتهم، وامتلاك معلومات صحيحة تتناسب مع التغيرات الجسمية والهرمونية والتربوية والاجتماعية والنمائية لديهم.
مرحلة الأساسية العليا مما يساعدهم على استنباط واستخراج المعلومات الصحيحة، وقد خرجت الدراسة بعدد من التوصيات ومنها حاجة البعض منهم ليتم تصحيح معلوماتهم، وامتلاك معلومات صحيحة تتناسب مع التغيرات الجسمية والهرمونية والتربوية والاجتماعية والنمائية لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The level of counseling practices and their relationship to the information epidemic of social media among upper elementary school students

المؤلفون [English]

  • Razan Akram 1
  • Ahmed Abdul Latif Abu Asaad 2
1 Uni
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the level of counseling practices and their relationship to the information epidemic of social media among students in the upper basic stage. To achieve the objectives of the study, a sample of (385) female students in the upper basic stage from Karak Governorate - Southern Mazar District was selected, and the information epidemic scale and the scale were developed. Guidance practices were prepared by researchers, and their psychometric properties were verified, including validity and reliability. The study followed the descriptive approach, and the results of the study found that the level of the information epidemic was moderate in terms of the overall degree and dimensions. The results of the study also revealed the importance of guidance practices among students of the upper basic stage, which helps them To deduce and extract correct information, the study came out with a number of recommendations, including the need for some of them to correct their information, and to possess correct information commensurate with their physical, hormonal, educational, social and developmental changes.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: guidance practices
  • information epidemic
  • social media