دلالة التشكيل الإيقاعي في شعر صيام المواجدة ديوان أغنيات مالحة أنموذجا

نوع المستند : مقالات أصلیه

المؤلف

محاضر متفرغ / تخصص اللغة والنحو والصرف/كلية الآداب/ قسم اللغة العربية/ جامعة العلوم الإسلامية العالمية/ عمان- الأردن

المستخلص

تهدف هذا الدراسة إلى تقصي معالم التشكيل الإيقاعي في ديوان "أغنيات مالحة"، والبحث في أثرها في خلق الدلالات، واختزالها، وبلورة رسائل الخطاب الشعري، ودورها في تمثيل الحالة الشعورية، باستثمار الطاقات الكامنة في تفاصيلها، من خلال منهج تحليلي إحصائي، يتتبع تفاصيل الإيقاع، ويبحث في كنه العلاقة بينه وبين دلالات النص الشعري، ويرصد التشكيلات الإيقاعية في تجلياتها الخارجية المتمثلة في البحر والقافية، والداخلية التي شكل التكرار فيها الملهم الحاضر في ميدان الديوان.
 وخلصت الدراسة إلى أن الشاعر أدرك ببصيرة المبدع مكانة الإيقاع ودوره في بناء الدلالة في الخطاب الشعري، فدأب يستثمر طاقاته الموسيقية لصالح التعبير عن مكنونات النفس الحزينة، واستدعاء الدفقات الشعورة المتمثلة في الرفض والتمرد والتحرر، وحقق بالتكرار غايات دلالية، تنوعت بين التوكيد، والتوسع، والزجر، واللوم، والتفصيل.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The significance of rhythmic structure in the poetry of 'Siam Al-Mawajida’, 'Ugniyaat Maliha' collection as an example.

المؤلف [English]

  • NANCY AHMAD ALSAYYED
المستخلص [English]

This study aims to explore the rhythmic structure in the 'Ugniyaat Maliha' collection, and investigate its impact on creating meanings, condensing them, crystallizing poetic discourse, and its role in representing the emotional state by utilizing the latent energies in its details. It employs a statistical analytical approach that traces the rhythmic details and examines the essence of the relationship between it and the meanings of the poetic text. It also observes the rhythmic structures in their external manifestations, represented by meter and rhyme, as well as the internal manifestations where repetition shaped the inspiring presence in the field of the collection.
The study concluded that the poet realized, with creative insight, the place of rhythm and its role in building meaning in poetic discourse. He continued to invest his musical energies in the interest of expressing the components of the sad soul, and summoning the emotional impulses of rejection, rebellion, and liberation. He achieved, through repetition, semantic goals that varied between emphasis, expansion, rebuke, blame, and detailing.

الكلمات الرئيسية [English]

  • 'ugniyaat Maliha' collection
  • siyaam Al-Mawajida
  • rhythmic structure
  • repetition