Factors Affecting the Online Listening Performance amongst EFL Military Cadets

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

المستخلص

The present study examines factors affecting online listening performance among EFL military cadets to practice listening comprehension skills. 32 (male) EFL Jordanian students from Mu’tah University were divided into two groups: experimental and control groups in their 2nd year for the academic year 2023-2024. The researcher used three research instruments: a questionnaire, a semi-structured interview, and an online listening test. The results showed that practicing online listening is beneficial to the development of their listening skills. In addition, results revealed that a 2% development of motivation led to a 79.9% increase in online listening performance at a 0.001 significance level compared to 77.5% in the control group. Further, the results revealed that online listening practices were very effective in developing their understanding of effective online listening comprehension (speaker accent, speaker speed of speaking, new vocabulary, and English knowledge of the listeners). This shows that online listening practices should take place in an EFL learning setting.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

العوامل المؤثرة على اداء التلاميذ العسكريين متعلمي اللغة الأنجليزية كلغة اجنبية في مهارة الأستماع و الأستيعاب عبر الأنترنت

المؤلفون [English]

  • Eissa Al Khotaba
  • Wa'el Alfaqara
المستخلص [English]

بحثت الدراسة الحالية العوامل المؤثرة على اداء التلاميذ العسكريين متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية في مهارة الاستماع و الاستيعاب عبر الأنترنت بغرض ممارسة الفهم السمعي. تم تقسيم عينة الدراسة المكونة من 32 طالب ( ذكور) في حقل اللغة الإنجليزية كلغة اجنبية في جامعة مؤتة الى مجموعتين: مجموعات تجريبية و ضابطة في عامهم الثاني للعام الدراسي 2023/2024. استخدم الباحث ثلاث ادوات بحثية هي الاستبيان, و المقابلة شبه المنظمة, و اختبار الاستماع عبر الانترنت. و اظهرت النتائج ان ممارسة الاستماع عبر الانترنت مفيدة لتطوير مهارات الاستماع لديهم. بالإضافة الى ذلك كشفت النتائج ان تطور التحفيز بنسبة 2% ادى الى زيادة بنسبة 79.9% في اداء الاستماع عبر الانترنت لدى العينة التجريبية عند مستوى 0.001 مقارنة مع العينة الضابطة بنسبة 77.5% , علاوة على ذلك كشفت النتائج ان ممارسة الاستماع عبر الإنترنت كانت فعاله للغاية في تطوير اداء التلاميذ من خلال الاستماع الفعال عبر الانترنت (لكنه المتحدث, سرعة المتحدث في التحدث, معرفة المستمعين باللغة الانجليزية و المفردات الجديدة) و هذا يدل على أن ممارسات الاستماع عبر الانترنت يجب ان تأخذ مكانا في بيئة تعلم اللغة الانجليزية كلغة اجنبية.