علاقة الطمأنينة الانفعالية بالضغوط النفسية وتقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية العلوم التربوية جامعة مؤته

10.21608/aafu.2024.367438

المستخلص

هدفت الدراسة لمعرفة مستوى كل من الطمأنينة الانفعالية والضغوط النفسية وتقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي لتحقيق أهداف الدراسة، و اختيرت العينة من طلبة جامعة مؤتة بطريقة (العينة المتيسرة)، وقد تم توزيع المقاييس الكترونياً على عينة من مجتمع الدراسة، وبلغت عدد المقاييس الموزعة (452)، وتوصلت الدراسة لعدد من النتائج منها أن مستوى الطمأنينة الانفعالية لدى طلبة جامعة مؤتة قد جاء متوسطًا، و تبين أن مستوى الضغوط النفسية لدى طلبة جامعة مؤتة قد جاء مرتفعًا، وأن مستوى تقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة قد جاء متوسطاً، وأن هناك علاقة ارتباطية سلبية ذات دلالة إحصائية بين الطمأنينة الانفعالية والضغوط النفسية، وأن هناك علاقة موجبة بين الطمأنينة الانفعالية وتقدير الذات،  ويوجد فروق دالة إحصائياً بين المتوسطات الحسابية لاستجابات أفراد العينة على مقاييس الطمأنينة الانفعالية والضغوط النفسية وتقدير الذات لدى طلبة جامعة مؤتة حسب متغيرات الجنس والكلية، وتوصل الباحث لعدد من التوصيات أبرزها ضرورة تقديم دعم نفسي واجتماعي للطلبة، وتعزيز مهارات التحكم في الضغوط والاستجابة للتحديات الأكاديمية والحياتية، و ضرورة أن تقوم الجامعة بتوفير الدعم النفسي والاجتماعي للطلبة للتعامل مع العوامل التي تؤثر على تقدير الذات.

عنوان المقالة [English]

The relationship of emotional reassurance with psychological stress and self-esteem among Mutah University students.

المؤلفون [English]

  • Muhammad Jamal Al-Sarayrah
  • Wegdan El-Karki
المستخلص [English]

The study aimed to assess the levels of emotional reassurance, psychological stress, and self-esteem among students at Mu'tah University. The study employed a descriptive-correlational research design to achieve its objectives. The sample was selected using a convenience sampling method, and electronic surveys were distributed to a sample from the study population, with a total of 452 surveys distributed. The study revealed several findings, including that the level of emotional reassurance among Mu'tah University students was average. It also showed that the level of psychological stress was high, while the level of self-esteem was average. The study found a statistically significant negative correlation between emotional reassurance and psychological stress and a positive correlation between emotional reassurance and self-esteem. Additionally, there were statistically significant differences in the mean scores of the sample's responses regarding emotional well-being, psychological stress, and self-esteem based on gender and college variables. The researcher recommends providing psychological and social support to students, enhancing stress management skills, and addressing academic and life challenges. The university is also advised to offer psychological and social support to help students cope with factors affecting self-esteem.