توظيف الغرابة والابتكارية في اعلانات العلاقات العامة / دراسة تطبيقية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

كلية الإعلام/جامعة بغداد

المستخلص

يهدف الإعلان إلى الاستحواذ على رضا المستهلك واقناعه بالإقبال على شراء السلع والخدمات، بتوظيف التكنلوجيا الحديثة، وترميز الإعلان بالغرابة والابتكار وبكل ماهو جديد، وغير مألوف من قبل، حتى يثير انتباهه ويجذبه نحو الإعلان، وشراء ما يحمل من مضامين بقناعة أو على سبيل التجربة والتأثر، ومن الامور التي  أفرزها التطور التكنلوجي في صناعة الإعلان، تعدد الأساليب الغريبة والمبتكرة في التصميم والاخراج والتحرير، مما أدى إلى إمكانية ابتكار تصاميم إعلانية غير مألوفة، وذات غرابة عن طريق الاستمالة الشكلية من وصفها المألوف وتوظيفها بنمط إعلاني جديد لم تألفه مولات بغداد من قبل وتمثل الغرابة والابتكار في صناعة الإعلان لحظة فاصلة ومهمة بين المعلن والمستهلك، فهي تعمل على غرس أفكارا مستقبلية برؤية عصرية للتأثير في المستهلك وجذبه نحو ما يحمل الإعلان من سلع وخدمات؛ وذلك لتحقيق توجه بصري مذهل للأشكال غير المألوفة التي يميل إليها المستهلك لا سيما النساء، كمجهزات لتوجه حركة العين نحو الإعلان، وقد توصلنا في نهاية البحث  إلى مجموعة من النتائج العلمية يمكن اجمالها بالآتي:

بعد دراسة عينة البحث المتمثلة ب(123) إعلانا، احتلت الإعلانات المنقوشة المرتبة الأولى بنسبة( 52,84% )متمثلة بالإعلانات التجارية والصحية والكمالية.
كانت المرأة أكثر الشخصيات ظهورا في هذه الإعلانات بنسبة( 42,27%) عن طريق توظيف الاستمالات العاطفية بالصور والخلفيات المرئية المبتكرة.

بعد دراسة عينة البحث المتمثلة ب(176) مبحوثا ظهر أن الجمهور يفضل الاعلانات المبتكرة  والغريبة بنسبة( 92% ) التي لها أهمية في اتخاذ قرار الشراء بنسبة( 59,65% )، وفي نهاية البحث قدمنا مجموعة من التوصيات العلمية التي نراها مناسبة في هذا المجال؛ وذلك بالاعتماد على الدراسات السابقة والمراجع والمصادر العلمية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Employing exoticism and innovation in public relations advertisements/ Applied study

المؤلفون [English]

  • Sundus Fuad Mustafa
  • Kareem Meshet zalaf Al-Mousawi
المستخلص [English]

The advertisement aims to acquire consumer satisfaction and convince him to buy goods and services, by employing modern technology, and coding the advertisement with strangeness and innovation and everything that is new, and unfamiliar before, in order to arouse his attention and attract him towards advertising, and buy what carries the contents with conviction or as an experiment and influence, and one of the things produced by the technological development in the advertising industry, is the multiplicity of strange and innovative methods in design, directing and editing, which led to the possibility of creating unfamiliar advertising designs, and strange about The way of formal grooming from its familiar description and employing a new advertising style that Baghdad malls are not familiar with before and represent strangeness and innovation in the advertising industry is a watershed and important moment between the advertiser and the consumer, as it works to instill future ideas with a modern vision to influence the consumer and attract him towards what carries the advertisement of goods and services, in order to achieve an amazing visual orientation of the unfamiliar forms that the consumer, especially women, tend to, as equipped to direct the eye movement towards the advertisement. the end of the research To a set of scientific results can be summarized as follows:
1- After studying the research sample of (123) advertisements, the inscribed advertisements ranked first by 52.84%, represented by commercial, health and luxury advertisements, which occupied the first ranks.
2- Women were the most visible characters in these ads by 42.27% by employing emotional grooming with innovative images and visual backgrounds.
3- After studying the research sample represented by (176) respondents, it appeared that the public prefers innovative and strange advertisements by 92%, which have importance in making a purchase decision by 59.65%, and at the end of the research we presented a set of scientific recommendations that we deem appropriate in this field, relying on previous studies, references and modern scientific sources.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Recruitment / Strangeness / Innovation / Advertising / Public Relations