فاعلية برنامج إرشادي قائم على التعلم الاجتماعي في تنمية هوية الأنا لدى الأيتام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة مؤته - كلية علوم التربوية- قسم الارشاد والتربية الخاصة

10.21608/aafu.2024.367052

المستخلص

هدفت الدَّراسة الحالية التعرُّف إلى فاعلية برنامج إرشادي قائم على التعلم الاجتماعي في تنمية هوية الأنا لدى الأيتام، ولتحقيق هدف الدَّراسة تمَّ اختيار العيّنة بالطريقة القصدية، وتألفت من (24) طالبة يتيمه، تمَّ توزيعهم عشوائياً إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، وتمَّ تطوير مقياسهوية الأنا، والتأكد من خصائصه السيكومترية، كما تمَّ بناء برنامجٍ إرشادي مستند إلى التعلم الاجتماعي،حيثُ أشارت الّنتائج إلى وجود مستوىً مُتوسِّط في هوية الأنا لدى الأيتام، كما أظهرت النتائج وجود فروقٍ ذات دالةٍ احصائية بين متوسطات أداء أفراد المجموعتين التجريبيّة والضّابطة في هوية الأنا لصالح المجموعة التجريبية على القياس البَعدي، وأظهرت النتائج أيضاً استمرار فاعلية البرنامج الإرشادي في تنمية هوية الأنا بين القياسين البَعدي، والتتبُّعي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a counseling program based on social learning in developing the ego identity of orphans

المؤلفون [English]

  • Hadeel Abdel Salam Ahmed Al-Harout
  • Ahmed Abu Asaad
المستخلص [English]

The current study aimed to identify the effectiveness of a counseling program based on social learning in developing the ego identity among orphans. To achieve the goal of the study, the sample was chosen purposively and consisted of (24) orphan female students. They were randomly distributed into two experimental and control groups. An ego identity scale was developed. And to ensure its psychometric properties, a counseling program was built based on social learning, where the results indicated the presence of an average level in ego identity among orphans. The results also showed that there were statistically significant differences between the average performance of members of the experimental and control groups in ego identity in favor of the experimental group on The post-measurement, and the results also showed the continued effectiveness of the counseling program in developing ego identity between the post-measurement and the follow-up measurements