أثر إختلاف المعايير التخطيطية للتوزيع المكاني للخدمات التعليمية "التعليم العام في بلدية الصفا الفرعية في مدينة جدة – حالة دراسية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الآداب- جامعة الملك سعود - الرياض

10.21608/aafu.2024.262714.1417

المستخلص

تهدف الدراسة إلى الكشف عن أثر اختلاف المعايير التخطيطية للتوزيع المكاني للخدمات التعليمية اعتمادًا على معياري المسافة والسكان المعتمدة من وزارة الشؤون البلدية والقروية، وبيانات الطاقة الاستيعابية للمباني المدرسية وذلك باعتماد منهجية تحليلية مكانية رقمية من خلال نظم المعلومات الجغرافية وتقنياتها الحديثة وقد تم تطوير أداة تحليلية لإختبار المعايير السابقة، اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي ومنهج دراسة الحالة وتناولت الدراسة الخدمات التعليمية المتمثلة في مدارس البنات بالمرحلة المتوسطة ضمن التعليم العام على مستوى بلدية الصفا الفرعية في مدينة جدة، والبالغ عددها 10 مدراس، مرت الدراسة بمجموعة من المراحل بدءا ًمن جمع البيانات وتهيئتها ثم بناء قاعدة البيانات الجغرافية للخدمات التعليمية ثم إجراء الحسابات اللازمة على البيانات السكانية وإدخال البيانات وأخيرًا بناء الأداة التحليلية داخل برنامج ArcPro، توصلت الدراسة إلى تفاوت في التغطية السكانية داخل نطاقات الخدمة، حيث حققت الطاقة الاستيعابية تغطية للسكان بلغت 48% من إجمالي السكان في منطقة الدراسة بمتوسط 602 م، وهي متوافقة مع المعيار التخطيطي لعدد السكان المستهدفين بالخدمة، وبذلك فإن نطاقات الخدمة وفقًا للطاقة الاستيعابية كانت أشمل من حيث التغطية السكانية من نطاقات الخدمة وفقًا لمعيار المسافة الذي حقق تغطية سكانية مرتفعة مقارنة بمعيار السكان، ومعيار السكان الذي يحقق تغطية سكانية منخفضة مقارنةً بالواقع الحالي، أوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في المعايير التخطيطية للخدمات التعليمية وإعادة صياغتها لتصبح أكثر مواءمة للوضع المحلي الخاص بكل مدينة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effect of Different Planning Criteria for The Spatial Distribution of Educational Facilities "General Education In Al-Safa Sub-Municipality in Jeddah City – A Case Study"

المؤلف [English]

  • Mariam Alzahrani
College of Arts- King Saud University- Riyadh
المستخلص [English]

The study aims to reveal the impact of different planning Criteria for spatial distribution of educational services based the distance and population Criteria approved by the Ministry of Municipal and Rural Affairs, and capacity data of school buildings, by adopting a digital spatial analytical methodology through gis and its modern technologies. An analytical tool has been developed to test the Criteria. the study relied the descriptive analytical approach and the case study approach. The study dealt with educational services represented in girls’ middle Schools within general education at Al-Safa sub-municipality in the city of Jeddah, which number 10 schools. The study went through a series of stages, starting with collecting and preparing data then building geodatabase, then performing the necessary calculations on the demographic data, entering data, and finally building the analytical tool within the ArcPro program. The study found a Variation population coverage within the service scopes, the capacity achieved population coverage to 48% of the total population in the study area with average 602m. It is consistent with planning Criteria for the population number targeted by the service, and the service scopes according the capacity were more comprehensive than As the population coverage of the service areas according the distance criterion achieved high population coverage compared the population criterion, and the population criterion achieved low population coverage compared the current reality, the study recommended the necessity of reconsidering the planning Criteria for educational services and reformulating them to become more compatible with specific local situation of each city.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Public Education
  • Planning Criteria
  • Service Scope
  • School Mapping
  • School Catchment Map