أثر برنامج قائم على أنشطة المكتبة المدرسية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة عين شمس كلية الاداب

المستخلص

تهدف هذه الدراسة إلى قياس أثر برنامج قائم على أنشطة المكتبة المدرسية على تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في الكويت، باستخدام مقياس تورانس"ب" للتفكير الإبداعي. تم تنفيذ البحث بطريقة تجريبية، حيث تم تقسيم الطلاب إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ومجموعة ضابطة. تم تطبيق البرنامج على المجموعة التجريبية، بينما تم ترك المجموعة الضابطة بدون تدخل. تم قياس مهارات التفكير الإبداعي قبل وبعد تنفيذ البرنامج، وتم تحليل البيانات باستخدام تقنيات إحصائية مناسبة. أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في مستوى التفكير الإبداعي، حيث تحسنت درجات المجموعة التجريبية بشكل ملحوظ بعد تنفيذ البرنامج التدريبي. تشير نتائج الدراسة إلى أن برنامج المكتبة المدرسية القائم على الأنشطة يسهم في تنمية مختلف جوانب التفكير الإبداعي لدى الأطفال في المرحلة الابتدائية. يعزز البرنامج القدرة على التصور وإنتاج الأفكار، وينمِّي حس التفكير الأصيل، ويزيد من قدرتهم على التعامل مع التحديات وحل المشكلات بطرق مبتكرة. بناءً على هذه النتائج، يُوصَى بتطوير وتعزيز برامج المكتبة المدرسية في المرحلة الابتدائية وزيادة تطبيقها في البيئة التعليمية. كما يجب توفير التدريب والإرشاد اللازم للمعلمين لتعزيز قدرتهم على استخدام المكتبة المدرسية بفعالية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الطلاب

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

"The Impact of a Library-Based Program on Developing Creative Thinking Skills among Elementary School Students in Kuwait"

المؤلف [English]

  • nawal alduwaish
Ain Shams University Libraries and Information
المستخلص [English]

This study aimed to measure the impact of a program based on school library activities on developing creative thinking skills among primary school students in Kuwait, using the Torrance Test of Creative Thinking (TTCT). The research was conducted using an experimental approach, where students were divided into an experimental group and a control group. The program was implemented with the experimental group, while the control group remained without intervention.

Creative thinking skills were measured before and after implementing the program, and the data were analyzed using appropriate statistical techniques. The study revealed statistically significant differences between the experimental group and the control group in the level of creative thinking, as the scores of the experimental group significantly improved after the implementation of the training program.

The study's results also indicate that the library program based on activities contributes to the development of various aspects of creative thinking among primary school children. It enhances their ability to visualize and generate ideas, fosters original thinking, and improves their ability to deal with challenges and solve problems in innovative ways.

Based on these findings, it is recommended to develop and enhance school library programs in primary education and increase their implementation in the educational environment. Additionally, necessary training and guidance should be provided to teachers to enhance their ability to effectively use the school library in developing students' creative thinking skills.

الكلمات الرئيسية [English]

  • School library
  • Creative thinking skills
  • Creative thinking
  • Developing creative skills
  • Primary students' creative thinking