"الثورة القومية وتأثيرهاعلى الديمقراطية السياسية والاجتماعية: النظام التعليمي والزراعي في عهد عبد الناصر، 1952-1970"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك سعود

المستخلص

وفي 23 يوليو 1952،ثارالضباط الأحرار ضد النظام الملكي في مصر،ونجحوا في إقامة نظام جمهوري بدلاً من النظام الملكي. هذا الحدث التاريخي المعروف باسم "ثورة 23 يوليو" كان بمثابة نقطة تحول في تاريخ مصر المعاصر. بعدما يقرب من عقد من الزمن على يوم 23 يوليو 1952،أعلن الرئيس جمال عبد الناصر أن "الحرية" لا يمكن أن تتحقق بدون الديمقراطية والاشتراكية. علاوة على ذلك،وبنفس القدر من الأهمية،أكد عبدالناصر على الوعي الثوري للحصول على الحرية. وتشير جميع المصادر التاريخية المتعلقة بهذا الحدث إلى أن هذه الثورة كانت ذات دوافع قومية بالدرجة الأولى. وهذا يجعل هذه الورقة تتساءل عما إذا كانت الثورة القومية قد أنشأت بالفعل حياة ديمقراطية سليمة. بمعنى آخر،هل حافظت هذه الثورة القومية على جناحي الحرية،السياسي والاجتماعي؟ كيف فهم القادة الثوريون الديمقراطية والاشتراكية؟ ولكن قبل الإجابة على هذه الأسئلة. تهدف هذه الورقة إلى استكشاف كيفية استخدام القومية خلال فترة الخمسينيات والستينيات في مصر لبناء دولة الحزب الواحد الوطنية. سيكشف هذا السؤال الرئيسي أيضًا كيف تم استخدام القومية لاستبعاد المنظمات السياسية والاجتماعية الأخرى بدلاً من تشجيع المشاركة المتعددة. يحاول هذا السؤال أيضًا شرح دور القومية في تشكيل العلاقة بين الدولة والمجتمع،ويمكن تفسير هذه العلاقة من خلال مجالين: التعليم والزراعة.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Nationalist Revolution and its Influence on Political and Social Democracies: Educational and Agricultural Systems under Nasser, 1952-1970

المؤلف [English]

  • Faris Almutairi
King Saud University- Riyadh, Saudi Arabia
المستخلص [English]

In July 23rd, 1952, the Free Officers revolted against the monarchical regime of Egypt. The revolutionaries succeeded in establishing republic regime instead. This historical event known as “July 23rd Revolution”, in which was watershed on the contemporary history of Egypt. After nearly a decade of the July 23rd, 1952, President Gamal Abdul Nasser professed that “freedom” could not be achieved without democracy and socialism. Moreover, in equal importance, Nasser emphasized on revolutionary consciousness to obtain freedom. All historical resources pertaining to this event indicated that this revolution was inspired, in the first place, by nationalist motive. This brings this paper to wonder if the nationalist revolution really established intact democratic life. In other words, did this nationalist revolution maintain the two wings of real political and social freedoms? How did the revolutionary leaders understand democracy and socialism? This paper aims to explore how nationalism, during the 1950s and 1960s in Egypt, was used to build a national single-party-state. This major question will also reveal how nationalism was utilized to exclude other political and social organizations rather than encourage multiple participation. This question further attempts to explain the role of nationalism in forming a state-society relationship. Such relationship could be explained through two fields: education and agriculture.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Nationalism
  • Socialism
  • Democracy
  • Egypt
  • Freedom
  • Revolution
  • Education
  • Agriculture