صموئيل بيكيت ومفهوم الألم عبر الثقافات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة الإنجليزية، كلية اللغات و علومها، جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية

المستخلص

تعد مسرحيتي "في انتظار جودو" (1953) و"نهاية اللعبة" (1957) لصامويل بيكيت من أشهر أعمال المؤلف الأيرلندي التي تعكس الألم الأيديولوجي والجسدي مع وجود العرج والعمى والسلطة التي لا تفي بالوعد أبدًا والعزلة الناجمة عن حالة تشبه نهاية العالم. تستكشف هذه الورقة فكرة الألم كتعبير عابر للثقافات، والذي من شأنه أن يقدم جانبًا إنسانيًا من أعمال بيكيت خارج العالم الغربي مع إشارات إلىعروض لمسرحياته على مسارح غير غربية. المناقشة مستوحاة من مناقشات الأنثروبوسين في النقد الأدبي والطرق التي يمكن أن تضيف بها هذه المفاهيم بعدًا ثقافيًا إلى أي مناقشة أدبية. وينصب التركيز بشكل خاص على الدور العابر للثقافات في خلق موقف يجعل من الممكن تحمل "العذاب" بشكل جماعي. كما أنه يقدم الألم ضمن مناقشة الفكر العابر للثقافات من خلال معالجة الألم كشكل من أشكال التعبير الذي يمكن تصنيفه على أنه حالة مفروضة اجتماعيًا. تمثل الطبيعة المزدوجة لشخصيات بيكيت فرصة نادرة لدراسة انتقال الصور الأدبية للألم من الثقافة الغربية إلى ثقافة غير غربية مع الإشارة إلى تعديلات محددة وتعديلات ملهمة للأعمال.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Samuel Beckett and the Transcultural Notion of Pain

المؤلف [English]

  • Amjad Alshalan
Department of English,, College of Language Sciences, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia
المستخلص [English]

Samuel Beckett’s Waiting for Godot (1953) and Endgame (1957) are two of the most famous works by the Irish author that reflect both ideological and physical pain with the presence of limping, blindness, the authority that never fulfills the promise, and the dreadful isolation caused by an apocalyptic-like condition. This paper explores the notion of pain as a transcultural expression, which would present an anthropocentric aspect of Beckett’s works beyond the western realm with references to adaptations of the plays in non-western cultures. The discussion is inspired by discussions of the Anthropocene within literary criticism (such as The Ecology of Modernism (2015), Green Modernism (2016), and Ecocriticism in the Modernist Imagination (2016), Modernity at Large (1996), The Predicament of Culture (1988), Migrancy, Culture, Identity (1993), and Grenzgänge der Ästhetik (1996), to name a few), and the ways such concepts can add a cultural dimension to any literary discussion. The focus in particular is on the transcultural role of imagination in creating a situation that makes it possible to endure ‘torments’ collectively. It further introduces pain within the discussion of transcultural thought by tackling pain as a form of expression that can be categorized as a socially imposed condition. The dual nature of Beckett’s characters presents a rare opportunity to study the transition of the literary imagery of pain from a western culture to a non-western one with reference to specific adaptations and inspired adaptations of the works

الكلمات الرئيسية [English]

  • Samuel Becket
  • Pain
  • Theatre