إسهامات ثقافة وتعليم حقوق الانسان في التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

الكلية: العلوم الاجتماعية القسم: العلوم السياسية ( جامعة مؤتة)

المستخلص

تعدّ التشريعات الخاصة بحقوق الإنسان رائدة في مجال الحث على تحقيق تنمية مستدامة فعلية، إذ أن الحق في التنمية لا ينفصل عن الحقوق الأساسية للإنسان كحقه في الحياة مثلا، بل يتعدى ذلك إلى كونه الأساس الذي تصان به الحقوق الأخرى سواء الاقتصادية أو الاجتماعية أو الثقافية أو السياسية. كما أن التنمية هي مسؤولية الجميع أفرادا كانوا أو جماعات، ولا تتأتى إلا إذا احترمت حقوق الإنسان وتم الالتزام بالتشريعات الخاصة بها.
وبعيدا عن القوانين، لا يمكن الخوض في التنمية المستدامة وربطها بالحقوق الأساسية للإنسان دون توعية الناس وإقناعهم بما لهم من حقوق وما عليهم من واجبات، فالحق في التعليم له دور فعال في إكساب المجتمعات المادة الأولية لمواجهة بؤر الأمية والجهل وتمكينهم من البحث والتفتح على العالم، وهنا يبرز الدور الحكومي في الربط بين تشريعات حقوق الإنسان ودمج أهم أهدافها ضمن البرامج التعليمية للمتعلمين، بالإضافة إلى الثقافة المجتمعية التي يكتسبها الأفراد من خلال دورات أو ورشات تنظمها منظمات المجتمع المدني، من ثم تتجلى أهمية تلك الجهود والإسهامات في تحقيق التنمية المستدامة.
لذلك فالحق في التنمية المستدامة هو جزء أساسي لا يتجزأ من حقوق الإنسان، يربط بين الحقوق الاقتصادية والاجتماعية والثقافية وبين الحقوق المدنية والسياسية، يبلور في عدة أشكال قانونية، دولية وداخلية، سواء كانت برامج تعليمية أو تثقيفية، عامة أو خاصة، وذات أبعاد سياسية، اقتصادية، اجتماعية، قانونية، بيئية، ثقافية ... إلخ، ويخضع للتشريع العام المعمول به من جهة، ومن جهة أخرى يوضح حقيقة دور الجهات المسؤولة عن وضع هذه التشريعات من أفراد المجتمع الدولي وهيئات دولية كالأمم المتحدة ومدى احترامها لحقوق الإنسان وإعمالها لأهداف التنمية المستدامة بكل شفافية.
وتعدّ الممكلة الأردنية الهاشمية أنموذجا دوليا ناجحا في إنشاء دولة مدنية تعمل على احترام حقوق الإنسان والحريات، فعلى المستوى الداخلي عززت موقفها من خلال إقرار مشروعات حقوقية متعددة، مثل إنشاء المؤسسة الوطنية لحقوق الإنسان وتعديل قانون إنشائها بما يتوافق مع مبادئ باريس، وتشكيل لجنة تُعنى بحقوق الإنسان في مجلسي الشورى والنواب، وإنشاء مفوضية حقوق الإنسان وغيرها من المنظمات الحكومية وغير الحكومية، وغيرها انطلاقًا من دستور المملكة والتشريعات الوطنية المنظمة لهذا المجال، أما على المستوى الدولي فإن وصولها إلى عضوية مجلس حقوق الإنسان سيتيح لها المجال لنقل تجاربها الناجحة إلى المستوى العالمي في إطار التعاون والعمل مع المجتمع الدولي للإسهام في تعزيز حقوق الإنسان وتنفيذ الرؤية الأردنية التي تم طرحها من خلال ملف ترشح المملكة والذي يتضمن سبعة (7) تعهدات رئيسية مبنية على إنجازات الأردن في مجالات حقوق المرأة، حقوق الطفل، محاربة الاتجار بالأشخاص، حقوق الأشخاص ذوي الإعاقة، التسامح الديني وحرية المعتقد، حماية حقوق العمال وأهداف التنمية المستدامة.
وعليه، ستناقش هذه الدراسة حول الأساس القانوني للتنمية المستدامة وعلاقتها بحقوق الإنسان وهل يمكن اعتبارها جزء من هذه الحقوق أم أنها الأصل الذي تُستَمد منه باقي الحقوق الإنسانية، كما ستتناول الدور التربوي التعليمي والثقافي لحقوق الإنسان ومدى إسهامه في تحقيق التنمية المستدامة ضمن إطار قانوني عام دولي وداخلي، كما سيتم التعرض إلى التجربة الأردنية في مجال حقوق الإنسان وعلاقته بالتنمية المستدامة.

عنوان المقالة [English]

Contributions of human rights culture and education to sustainable development Jordan as a case study

المؤلفون [English]

  • Areej Ali Jabr
  • Taghreed William Saad Odeh
المستخلص [English]

Human rights legislation is pioneering in the field of urging the achievement of truly sustainable development, as the right to development is inseparable from basic human rights, such as the right to life, for example, but rather goes beyond that to being the basis on which other rights, whether economic, social, cultural or political, are protected. . Development is the responsibility of everyone, whether individuals or groups, and it cannot be achieved unless human rights are respected and relevant legislation is adhered to.
Aside from laws, it is not possible to delve into sustainable development and link it to basic human rights without educating people and convincing them of their rights and duties. The right to education has an effective role in providing societies with the raw material to confront hotbeds of illiteracy and ignorance and enabling them to research and open up to the world. Here The government's role is highlighted in linking human rights legislation and integrating its most important objectives into educational programs for learners, in addition to the societal culture that individuals acquire through courses or workshops organized by civil society organizations. Hence, the importance of these efforts and contributions to achieving sustainable development is evident.
Therefore, the right to sustainable development is an essential and integral part of human rights, linking economic, social and cultural rights with civil and political rights. It is crystallized in several legal forms, international and domestic, whether educational or cultural programmes, public or private, and with political and economic dimensions. Social, legal, environmental, cultural...etc., and is subject to the general legislation in force on the one hand, and on the other hand, it explains the true role of the parties responsible for developing these legislations, including members of the international community and international bodies such as the United Nations, and the extent of their respect for human rights and implementation of the sustainable development goals in all ways. transparency.
The Hashemite Kingdom of Jordan is considered a successful international model in establishing a civil state that works to respect human rights and freedoms. At the internal level, it has strengthened its position by approving multiple human rights projects, such as establishing the National Institution for Human Rights and amending its establishment law in accordance with the Paris Principles, and forming a committee concerned with human rights. In the Shura and Representatives Councils, and the establishment of the Human Rights Commission and other governmental and non-governmental organizations, and others, based on the Kingdom’s Constitution and national legislation regulating this field. As for the international level, its accession to membership in the Human Rights Council will allow it the opportunity to transfer its successful experiences to the global level within the framework of cooperation. And work with the international community to contribute to promoting human rights and implementing the Bahraini vision that was presented through the Kingdom’s candidacy file, which includes seven (7) major pledges based on Bahrain’s achievements in the areas of women’s rights, children’s rights, combating trafficking in persons, the rights of persons with disabilities, and tolerance. Religious and freedom of belief, protecting workers’ rights and sustainable development goals.
Accordingly, this study will discuss the legal basis of sustainable development and its relationship to human rights and whether it can be considered part of these rights or is it the origin from which the rest of human rights are derived. It will also address the educational and cultural role of human rights and the extent of its contribution to achieving sustainable development within a general international and domestic legal framework. The Bahraini experience in the field of human rights and its relationship to sustainable development will also be addressed.