"خصائص وأوضاع الشباب العربي" دراسة تحليلية من واقع الدراسات والمسوح في بعض الدول العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم الأجتماع المساعد- كلية الآداب – قسم الأجتماع - جامعة حلوان

المستخلص

يكاد يتركز الشباب العربي في الفئة العمرية 15-19 عاماً، حيث تتراوح نسبة هذه الفئة في معظم البلدان العربية بين 9% إلى أكثر من 14.2%، يليها الشباب في الفئة العمرية 20-24 عاماً، وتتراوح بين 6% إلى 11.6% باستثناء الكويت، وأخيراً الفئة العمرية 25-29 عاماً والتي تتراوح نسبتها بين 5.6% لأقل من 10% باستثناء الكويت والإمارات (جدول 2)، وتعني هذه البيانات أن معظم الشباب العربي في مرحلة المراهقة بحاجة إلى برامج ومشروعات نوعية، ذات صلة بإعداده صحياً وتعليمياً ومعرفياً كي يكون قادراً على المشاركة، فضلاعن أن هذه الفئة توسم بالحساسية والتطلع والانتقال من الاعتماد على الأسرة إلى الاعتماد على الذات، بعكس الفئتين الآخرتين اللتين تقفان أمام باب الاعتماد على الذات اقتصادياً واجتماعياً، واللتين تتطلبان اهتماماً بأولويات أخرى كاستكمال التعليم، والعمل والزواج وتكوين الأسرة.

عنوان المقالة [English]

"Characteristics and conditions of Arab youth" An analytical study based on studies and surveys in some Arab countries

المؤلف [English]

  • Mahmoud Zaki Jaber
المستخلص [English]

Arab youth are almost concentrated in the age group of 15-19 years, as the percentage of this group in most Arab countries ranges from 9% to more than 14.2%, followed by youth in the age group of 20-24 years, and ranges from 6% to 11.6% with the exception of Kuwait. Finally, the age group 25-29 years, whose percentage ranges from 5.6% to less than 10%, with the exception of Kuwait and the Emirates (Table 2). These data mean that most Arab youth in adolescence are in need of specific programs and projects related to their health, education, and cognitive preparation in order to be able Participation, in addition to the fact that this category is characterized by sensitivity, aspiration, and the transition from dependence on the family to self-reliance, unlike the other two categories, which stand at the door of economic and social self-reliance, and which require attention to other priorities such as completing education, work, marriage, and forming a family.