فاعلية برنامج إرشادي مستند لعلم النفس الإيجابي لتنمية القيم الدينية وخفض القلق الاجتماعي لدى عينة من الطلبة الوافدين بجامعة مؤته

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة مؤتة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية للتحقق من فاعلية برنامج إرشادي مستند لعلم النفس الإيجابي لتنمية القيم الدينية وخفض القلق الاجتماعي لدى عينة من الطلبة الوافدين بجامعة مؤته، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير مقياسين للقيم الدينية والقلق الاجتماعي، والتحقق من خصائصهما السيكومترية من صدق وثبات، كما تم إعداد برنامج إرشادي مستند إلى فنيات علم النفس الإيجابي، وقد تم تطوير الدراسة على عينة أولية مكونة من (204) طالباً وافداً من جامعة مؤتة، ومنهم تم اختيار بطريقة قصدية (26) طالباً للاشتراك بالبرنامج الإرشادي الحالي حيث تم تقسيمهم إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية (13) طالباً خضعوا للبرنامج الإرشادي، ومجموعة ضابطة (13) طالباً لم يتعرضوا لأي تدخل إرشادي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن الطلبة الوافدين يمتلكوا مستوى متوسط من القيم الدينية، ومستوى منخفض من القلق الاجتماعي، كما أشارت النتائج أن الطلبة في المجموعة التجريبية قد أظهروا تحسنا دالا إحصائيا في القيم الدينية وتراجعا في القلق الاجتماعي مقارنة مع المجموعة الضابطة بعد تطبيق البرنامج الإرشادي، كما أظهرت النتائج أن الطلبة في المجموعة التجريبية قد حافظوا على التحسن بعد شهر من انتهاء البرنامج الإرشادي سواء في القيم الدينية والقلق الاجتماعي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a counseling program based on positive psychology in developing religious values and reducing social anxiety among a sample of foreign students at Mutah University

المؤلفون [English]

  • Anwar Saif Al Salamat
  • Suhaib Khaled Al-Takhaina
المستخلص [English]

The current study aimed to verify the effectiveness of a counseling program based on positive psychology in developing religious values and reducing social anxiety among a sample of international students at Mutah University. Based on the techniques of positive psychology, the study was developed on an initial sample of (204) foreign students from Mutah University, of whom (26) students were intentionally selected to participate in the current counseling program, the first group was an experimental group The number of its members was (13) students who were subjected to the counseling program, and the second group was a control group of (13) students who were not exposed to any counseling intervention. The results of the study showed that the incoming students have an average level of religious values, and a low level of social anxiety, the results indicated that the students in the experimental group showed a statistically significant improvement in religious values and a decrease in social anxiety compared to the control group after applying the counseling program. And social anxiety, and based on the results of the study, the researcher recommended the need to use the counseling program with foreign students in developing religious values and reducing social anxiety.

الكلمات الرئيسية [English]

  • religious values
  • social anxiety
  • counseling program
  • positive psychology