السردية العربية القديمة بيـن التدوين والإبداع

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية/القائم – جامعة الأنبار- العراق

المستخلص

عند رصد حرکة السرد في الحضارة العربية الإسلامية تبرز مرحلتان مر بهما إلى نهاية القرن الرابع الهجري، أولاهما: عصر التدوين الذي مال إلى الأنواع السردية الخبرية وإن تنوعت مصطلحاتها، فجمعت الأخبار، والسير، والأيام، والفضائل والرذائل، وقصص الأمثال، وقصص القرآن الکريم... بل تقدمت الأخبار على الشعر في أولية التدوين، کما تقدمت في کم التأليف، وقد يکون التدوين من عوامل تراجع مکانة الشعر، وإن کان هذا التراجع ابتدأ مع أواخر الجاهلية، نخلص من هذا أن الأنواع السردية الخبرية کانت لها مکانة فاقت بقية أنواع السرد، وناجزت الشعر في هذه المرحلة، أما المرحلة الثانية: مرحلة الأبداع التي اعتقد الدارسون أنها تتأخر إلى القرن الرابع الهجري، ولکن البحث يثبت بالتواريخ الدقيقة أن هذه المرحلة ابتدأت منذ أواخر القرن الثاني الهجري، ولعل أول ما برز من أنواع الإبداع السردي الحکايات الخرافية على ألسن الحيوانات، إذ ظهر أبرز کتابها الذين کتبوا هذه الحکايات للخليفة هارون الرشيد وحاشيته، کما أبدعت المقامات وإن تأخرت إلى نهاية القرن الرابع، إلا أن إرهاصاتها تعود إلى أوائل الثالث، وکتبت القصص الشعرية سواء قصص الجن، أو الحکايات على ألسن الحيوان، ونظم سير الملوک، والتاريخ، وابتدأت هذه الحرکة منذ أواخر القرن الثاني الهجري، کما ظهر الميل عن الخبر المتصف بالصدق والسند الثابت الصحيح إلى الخبر الغريب العجائبي حتى أصبح المحبب المطلوب عند المتلقي، کان هذا في النصف الأول للقرن الثالث الهجري، برز تدوين وإبداع النوادر والمضحکات منذ أواخر القرن الثاني فکثرت الکتب فيها، حتى فضلت أحيانا على جيد الشعر، کما کثر التأليف في قصص المنادمة والندماء والمغنين والقيان والشعراء وقصص العشق، کل هذا يظهر تحولا کبيرا في ذائقة المتلقي العربي من السرد الخبري التوثيقي إلى الأنواع السردية القريبة من الخرافة والمشبعة بالغريب والعجيب، مع برز السرد المضحک، والمثير.
 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Ancient Arabic narration between recording and creativity

المؤلف [English]

  • Ahmed Mahmoud Abd El- Hameed
المستخلص [English]

While monitoring the narrative movement in the Arab-Islamic civilization, two  important stages mark the end of the fourth  Hijri century. First: the stage of recording, which tended to news narrative stories and varied terminology, so it gathered news, autobiographies, narrations, virtues and vices, and the stories of proverbs, stories of the Quran. Moreover, the news advanced on the poetry in the priority of recording, and also advanced in the quantity of authoring. It may be that recording is one of the factors of the decline in the status of poetry, despite that this decline began with the end of ignorance era. We conclude from this that the narratives of news stories had a higher status than the other types of narrative,  and it exceeded poetry. The second stage: the stage of creativity, in which scholars believe that it is delayed to the fourth  Hijri century, but the research proves precisely that this stage began from the late second Hijri century. Perhaps the first thing that has emerged from the kinds of creative narrative is fairy tales on the tongues of animals, the most prominent writers appeared are those who wrote these stories for the Khalifa and his entourage. Maqamat  was  also created though delayed until the end of the fourth century, but the beginning is dated  back to the early third century. The stories of the jinn, or tales by the tongues of the animal, and the tales of the history of the kings and history. This movement began at the end of the second  Hijri century. The tendency to avoid the truthful news and the correct fixed attribution to the strange and miraculous news became apparent until it became the desired upon the recipients. This was in the first half of the third  Hijri century. Recording  the rare and funny tales since the late second century emerged. Books were frequent, sometimes even exceeded the fine poetry, as well as authorship in the stories of singers, poets and stories of love. All this shows a great shift in the taste of the Arab recipients from the documentary narration to the narratives that are close to the strangely saturated superstition, with the emergence of the funny and exciting narration.