علامات إرشادية في تعليم علم المعاني

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اللغة العربيّة / کلية الآداب / جامعة بغداد

المستخلص

هذا البحث يبتغي تفعيل علم المعاني والإسهام في عَوْد محمود إليه ليحلّ محلّه الصحيح في أذهان المتعلّمين وفي الدراسات النقدية والبلاغية .
وعلم المعاني يرتکز على طورين لا يمکن مفارقة أوّلهما إذا بقيت الضبابيّة تلفّه , لأنه مفتاح مغاليق الطور الثاني الأهم , والطوران هما ( القواعد  والأصول ) و (التحليلات والرؤى البلاغية ), وقواعد علم المعاني يفارقها الفهم في أحيان کثيرة , لذا وجّهت ُ إلى قصد المشاع والبسيط من المخزون النحوي لتنحية خفائها وفهمها , ولديمومة هذا الفهم وإبقائه زمناً أطول في ذاکرة المتلقّي نصحتُ باستحداث طرق للتطبيقات وتنويع مادتها بما يمسّ الحياة اليومية .
وشاع في التحليلات القوالب الجاهزة والتعليقات السريعة التي تذهب بالدارسين عن معرفة البلاغة , وهي آفة في شأن العلم کما أشار عبد القاهر الجرجاني , لذا تبعت خطاه وعزّزتها بملاحظ معنوية تنبئ عن خصوصية الموضع وتظهر بلاغته .

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Indications in the teaching of semantics By Wasan Saleh

المؤلف [English]

  • Wasan Saleh
المستخلص [English]

This research aims to activate Semantics is the pulsing and contribute its better return in the learners minds and the rhetorical and critical studies .
The semantics focuses on two types ( Grammar and Origins ) ,and ( the analysis and rhetoric visions ) , they are un separable of each other .
The rules of semantic in somehow are not understandable ,so as the researcher directed her work towards what is familiar of grammar to understand its ambiguity . the researcher advices to regenerate new ways of applications and variety of its subject with the daily life

In the ways of analysis ,the ready – made models and quick comments are common ,when the researcher be a way from knowing the rhetoric . this becomes as a lesion corrupted the right of science as Abd Al-Qader Al-jorhani had pointed out . so far ,the researcher has followed his steps and strengthen it by material notes about the specialty of the subject and revealing its rhetoric .