مصادر العنف في الفکر الإسلامي وموقف الفکر الحداثي العربي منه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة بغداد/ کلية الآداب

2 جامعة بغداد - کلية الآداب

المستخلص

يعنى هذا البحث بدراسة الأصول الفکرية والعقدية المؤسسة للعنف في الفکر الإسلامي. دون شک تحيل أدبيات الفکر الإسلامي إلى الفقه والتفاسير، وتمنح حيزاً هاماً للأحاديث المنتشرة في النصوص الدينية هنا – وهناک، لاسيما الفقه السلفي الذي تناوله في بحثنا –هذا- بأنه شکل تجربة فکرية لبلورة العنف في الذاکرة الجماعية، واخضاعها للعلوم الدينية، الأمر الذي أدى إلى تغيب معنى التسامح في آيات القرآني، وازلته، والتعامل معه وفق منطلق فقهي بشري وآيديولوجي سياسي.
على الرغم ما يحمل النص من دلالات عالية ذات أبعاد غنية متنوعة، يصعب الوصول إليه، بوصفه مطلقاً، لا يبدأ ولا ينتهي، خارجاً عن أي تصنيف، فهو تجلي للالهي، يتجاوز کل الخطابات، وکل النظم اللاهوتية.
لذلک زاد القلق لدينا من العنف الظاهر في فکرنا الإسلامي، خاصة أنه يمارس العنف بأسم الدين. وکان لازماً علينا أن نبني في البحث من خلال طروحات الفکر الحداثي أن العنف في الفکر الإسلامي ليس من الدين ذاته، وأنها لذاته، بمعنى آخر أن الدين لا يتصف بالعنف، بل الفکر الديني هو من مارس العنف.
أليس الفکر الديني من صنع العنف؟ فکل قراءة دينية لا ترى في النص إلا نفق آيديولوجي أو مذهبي، إنما هي بالأحرى قراءة عنفية.
لذا حاول الفکر النص وفق البحث عن تاريخية حرکة الوحي من لحظة نزوله.
تحوي هذه الدراسة مفهوماً کاملاً عن الجهاد (القتال) وآراء المفسرين والفقهاء حوله، آية السيف وأثره على الفکر الديني، موقف الفکر الحداثي العربي من دعوة القتال والتعامل معه وفق معايير التحليل التاريخي.
 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Sources of violence in Islamic thought And the attitude of modern Arab thought

المؤلفون [English]

  • Hussein Abdel - Zahra Al - 1
  • hussen hady salah 2
المستخلص [English]

This research is concerned with study of thinking and doctrinal origins which establish violence in Islamic thinking .No doubt the literatures of Islamic thinking referred to jurisprudence and interpretations and give an important space to the hadiths distributed in religious texts specially extreme thinking which we discuss here as it forms  experience to crystalize the violence in collective memory and subjects it to religious science .That cause the absence of  tolerance meaning in Quran text verses , delete it or deals with it according to human jurisprudence and political ideology logic .
Although the text has great inferences with rich various dimensions hard to reach as it is absolute has no beginning , no end ,out of any classification , it is reflection of divine matters that exceed all speeches and theological systems .
Thus the we have increased doubts from the violence appeared in our Islamic thinking , specially it is practiced in the name of reli9goun .Thus we had to explain in the research through modern thinking that violence in Islamic thinking is not from the religion from itself and it is for the self .In other meaning the religion is not violent but the religious thinking is the one who practice violence .
Does religious thinking made the violence ? Any religious reading  sees only ideological or sectarian difference .It is in fact violent reading .
Thus the modern thinking attempts to read the text is search for the movement of revelation historic movement in date of descend .

This study includes complete concept of Jihad (fight ) , the interpreters and scholars opinions on it , the evidence of sword and its influence on religious thinking , modern Arabic thinking from the call for fight and dealing with it according to historical analyses standards