اعتماد الجمهور العراقي على الصحف وعلاقته بمستوى معارفه العامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/ کلية الإعلام

المستخلص

يدرس هذا البحث إشکالية مدى اعتماد الجمهور العراقي اليوم، على الصحافة المقروءة بعدّها إحدى وسائل الإعلام التقليدية، في تشکيل معلوماته ومعارفه العامة. وهو دراسة وصفية اعتمدت على منهج المسح الوصفي الذي يصور الظروف أو الاتجاهات الحالية للظاهرة قيد الدراسة، ومحاولة تفسيرها. وقد استُعمِلت الاستبانة أداة رئيسة للبحث تم تصميمها وتوزيعها على عينة قصدية مکونة من (150) مبحوثا من الذکور والإناث من قارئي الصحف.
ومن أبرز النتائج التي توصل إليها البحث، إن الصحافة الورقية، لم تعد ملبية ومشبعة لحاجات جمهور وسائل الإعلام، وهو ما أشره عدم اعتماد الجمهور العراقي على الصحافة الورقية في زيادة وعيه وتنمية معارفه العامة، واتخاذه بدائل اتصالية أخرى يعتمد عليها لاشباع حاجاته المعرفية والوجدانية والسلوکية؛ وإن نسبة کبيرة من المبحوثين بلغت (61%)، لا تعتمد على الصحف في الحصول على معلوماتها ومعارفها، وإن ما يزيد على نصف عدد المبحوثين کانوا يقرأون بصورة غير منتظمة ولمدة أقل من ساعة في المرة الواحدة؛ وقد کانت الموضوعات والأخبار السياسية هي أکثر الموضوعات جذبًا لاهتمام المبحوثين تلتها الموضوعات الرياضية، ثم تدرجت باقي الموضوعات في أهميتها.
 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Dependence of Iraqi Audience on newspapers and their relationship with the Level of its General Knowledge

المؤلف [English]

  • Roaa Hadi Saleh
المستخلص [English]

This research studies the problem of depending the Iraqi audience upon newspapers, as one of the traditional media, in the formation of their information and general knowledge. It is a descriptive study adopted a descriptive survey method which depicts the circumstances or the current trends of the phenomenon under study and attempts to interpret it. The researcher uses questionnaire primarily as a research tool which is designed and distributed to a sample of 150 intentional researchers of male and female readers of newspapers.
The researcher ends with the following results: the printed press is no longer saturated and responsive to the needs of audience; the Iraqi publics do not depend on the printed press in increasing their consciousness and developing their general knowledge; they use alternative media to satisfy their cognitive, affective and behavioral needs. A large proportion of respondents (61%) do not rely on newspapers to get their information and knowledge; also, half of the respondents read on an irregular basis for a period of less than an hour at a time. The political news and topics are the most attractive topics of which the audience is interested