مدارس بخارى قي القرنيـن التاسع والعاشر الهجرييـن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد – کلية الاداب

المستخلص

لم يعرف العرب هذه المنشات العلمية قبل القرن الرابع الهجري ؛وهذا لايعني أنهم لم يعرفوا أساليب التدريس العلمي قبل هذا التاريخ .فقد عرفوه ومارسوه بشتى الوسائل ومختلف الأمکنة والظروف منذ القرن الثاني للهجرة .وبتشجيع الخلفاء والأمراء ورجال الدولة والعلماء والفقهاء للعلم وطلابه من خلال انشاءالمدارس .  ففي المشرق الإسلامي  فقد خطت المدارس فيها خطوات أسرع وأوسع مما مرت به المغرب الإسلامي حتى نهاية القرن الرابع وأوائل الخامس الهجري .وقد وردت الکثير من النصوص الدالة على وجود مثل هذه المدارس کثيرة جدا في کتب التاريخ المختلفة، ومنها ابن الفوطي(,723ه/1323م )في مجمع الاداب والحوادث الجامعة والسبکي (771ه/1369م) في کتابه الطبقات  الشافعية، والجواهر المضية في طبقات الحنفية للقرشي(775ه/1373م) وغيرها. وهذه المدارس بالرغم انفصالها عن المساجد لاتزال مرتبطة بنظام المساجد من حيث اماکن الصلاة ،والشکل والبناء.
ومن المدن التي ازدهرت فيها الحياة العلمية في ماوراء النهر  وفي اسيا الوسطى ومن اقدم المدن الاسلامية هي بخارى وحتى سقوط بغداد (656ه/1258م)،حيث تعرضت الى هجمات المغولية ممادى الى اندثار اغلب المساجد والمدارس التي شيدت على اراضيها .ولقد سبب الغزو المغولي خرابا کبيرا اذ اصر السلطان جنکيز خان على احراق المدينة جراء مقاومتها .
ولم تبدا حرکة الاعمار الامنذ النصف الثاني من القرن السابع الهجري ثلاثة عشر الميلادي، وانشاء المؤسسات التعليمية  وخاصة المدارس .

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Bukhari schools in nine and ten centuries Hijri

المؤلف [English]

  • Nawal Nadhim Mahmood
المستخلص [English]

   The Arabic people didn’t know these scientific establishment before the four century Hijri and that didn’t mean they don’t recognize the scientific teaching methodology before this date. They had  identifies  and practice it with many means and various places and conditions since the 2nd  century Hijri , encouraged by Caliphas and princes and religious scientists , scholars and their student through establishing schools, in Arabic Mashriq  has taken fast and wide steps through until the end forth and early fifth centuries Hijri. many has reference texts on this existence so many in different history books , such as Ibn Alfoti (723 A.H , 1323A.C)  in Majma’ Aladaab walhadith aljamiaa’ ,Al-Sabki (771 A.H, 369A.C   ) in his book Altabaqat Alshafya , Aljawahir Almudhia fi Tabaqat Alhanfya Alqorshi ( 775A.H , 1373 A.C) and others. Although these schools be separated from Mosques but still linked to mosque system in terms of places of pray , design and construction .
   The cities beyond river and middle Asia had flourished with scientific life , the eldest Islamic city was Bukhara until decline of Baghdad period (1258A.H/ 656A.H) where it exposed to Mongolian attacks which causing to destroy most of mosques and schools which were constructed in their lands. The Mongolian caused to magnificent destructions  since the sultan Genghis Khan has insisted to burn the city because of their resistance.

The constriction movement even didn’t start until the second part of seventh century Hijri , thirteenth century A.C , and establish learning institutions especially the schools.