الجذور التاريخية للمواطنة: تحليل اجتماعي تربوي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد – كلية علوم التربية – جامعة محمد الخامس - الرباط

المستخلص

تسلط الدراسة الضوء على المواطنة في المجتمعات البشرية خلال الحقب التاريخية المختلفة والنمط السائد في كل مجتمع من المجتمعات والتطورات التي مر منها مفهوم المواطنة إلى أن سادت الديمقراطية أوروبا وانتشرت في العالم. كما تتناول الدراسة بإسهاب مفهومي المواطنة والديمقراطية وانتشار الاهتمام بالتربية على المواطنة في المجتمعات الحديثة. كذلك تطرح الدراسة بالوصف والتحليلالعلاقة المهمة بين إزدهار الفكر وتطور مفهوم المواطنة في المجتمعات المتقدمة وتربط بين أهمية ازدهار الفكر المعاصر المرتبط بالمواطنة والديمقراطية والتنمية في المجتمعات العربية وتطور حضور المواطنة في العمل الوطني العربي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Historical Roots of Citizenship: A Comparative Social Analysis

المؤلف [English]

  • Noah Ahmed Khalifa
المستخلص [English]

The study sheds light on citizenship in human societies during different historical eras, the prevailing pattern in each society, and the developments through which the concept of citizenship passed until democracy prevailed in Europe and spread throughout the world. The study also discusses in detail the concepts of citizenship and democracy and the spread of interest in citizenship education in modern societies. The study also presents, through description and comparative analysis, the important relationship between the flourishing of thought and the development of the concept of citizenship in advanced societies, and links the importance of the flourishing of contemporary thought related to citizenship and democracy in Arab societies and the development of the presence of citizenship in Arab national action.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Citizenship / Societies / Education / Democracy / Participation / Humanities / Belonging