الحياة الاجتماعية في طرابلس الغرب من خلال كتابات الجغرافيين والرحالة المغاربة (ق 5– 9هـ/ 11– 15م)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة عين شمس

المستخلص

تتناول هذه الدراسة الحياة الاجتماعية في مدينة طرابلس الغرب ما بين القرنين الخامس والتاسع الهجريين/ 11 - 15م اعتماداً على كتابات الجغرافيين والرحالة المغاربة، حيث رصدت أهم عناصر السكان خلال هذه الحقبة التاريخية، من القبائل البربرية والعناصر العربية وأهل الذمة التي قطنت طرابلس، وتحديد مواطن كل عنصر من هذه العناصر والدوافع وراءها، وحددت طبقات المجتمع العليا والوسطى والدنيا، على أساس الثروة وملكية وسائل الإنتاج، وهو ما ترتب عليه التنوع والتفاوت في وسائل المعاش كالملبس والمأكل والمشرب والمسكن وتعدد أنواع الملابس، كما أبرزت الدراسة أخلاق أهل طرابلس وعاداتهم وتقاليدهم التى تحدث عنها الرحالة والجغرافيون، والتى كانت خير معبر عن حياة المجتمع فى طرابلس ومدى تأثرهم ببيئتهم وظروفهم الحياتية المختلفة لما حوته من عادات وتقاليد حسنة أو سيئة. وأخيراً ألقت الضوء على وضعية المرأة ومكانتها داخل المجتمع، وإن كانت النصوص عاقت إبراز دور المرأة في طرابلس بشكل متكامل، إلا أنها جادت بذلك عندما تعلق الحديث بما بلغته المرأة من مكانة اجتماعية.

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Social life in Western Tripoli through the writings of Moroccan geographers and travelers (5-9 AH / 11-15 AD)

المؤلف [English]

  • Asmahan Abdel Jalil
المستخلص [English]

This study examines the social life in the city of Tripoli in western Libya between the fifth and ninth centuries AH/ 11-15 CE, based on the writings of geographers and Moroccan travelers. It identifies the major elements of the population, including Berber tribes, Arab elements, and righteous individuals,  And identify the citizens of each of these elements and the motives behind them. The study also determines the upper, middle, and lower classes of society based on wealth and ownership of means of production, leading to diversity and disparities in livelihood means such as clothing, food, drink, and housing, as well as various types of clothing. The study highlights the morals, customs, and traditions of the people of Tripoli as described by travelers and geographers, which serve as a good reflection of the society's life in Tripoli and the extent to which they were influenced by their environment and different living conditions, encompassing both good and bad customs and traditions. Finally, the study sheds light on the position and status of women within the society, and if the texts hindered highlighting the role of women in Tripoli in an integrated manner, they did so when the hadith related to the social status that women had reached.