تحليل مکاني لالتحاق السکان في التعليم قبل الجامعي في العراق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة بغداد/ کلية الآداب

المستخلص

الالتحاق هو الخطوة الاولى في التعليم ومن افضل مؤشراته هي نسبة الالتحاق الصافية في المدارس بمراحلها المختلفة فهو مؤشر دولي ووطني عن تعليم السکان وهو من مؤشرات التنمية المستدامة ايضا ومکون من مکونات الرفاه الاجتماعي لارتباطه بالمتغيرات الديموغرافية والاقتصادية والاجتماعية، بلغ عدد الافراد غير الملتحقين في التعليم قبل الجامعي في العراق (3741066) فرد يعدون جميعهم خارج المدرسة.
وعلى اساس معدل القيد الصافي تباينت يلاحظ تباينا مکانيا حسب المحافظات ولکل من المراحل الدراسية الثلاث الابتدائية والمتوسطة والاعدادية  فعلى مستوى العراق کانت( 8.5، 48.5 ، 69.7 ) % لکل منها على التوالي ،  اعلى المحافظات في معدل غير الملتحقين للمرحلة الابتدائية محافظة المثنى بمعدل 16.1% واقلها في محافظة السليمانية وبغداد  بمعدل (5)%  اما في المرحلة المتوسطة فيلاحظ ان محافظة المثنى ايضا  اعلى محافظات العراق وبمعدل (60)% من الافراد للفئة العمرية وعلى ادناها في محافظة السليمانية ايضا وبمعدل (24.8) % .
اما المرحلة الثانوية العليا وهي الاعدادية فکان في محافظة ميسان،  وبمعدل لغير الملتحقين بلغ (81.2)%  بينما کان المعدل (43.4)%  في محافظة السليمانية ، وهي اقل المحافظات في غير الملتحقين لمرحلة الاعدادية.
وتبين ارتباط ظاهرة الالتحاق للمستويات التعليمية الثلاث مع بعضها البعض ،کان للمتغيرات السکانية الديموغرافية والاقتصادية والاجتماعية والمکانية کخصائص المدرسة دور في هذا التباين
وتبين من التحليل العنقودي وفق مصفوفة القرابة التشابه  والاختلاف بين المحافظات والمسافات المشتقة بين کل منها ، فکان التشابه على اعلاه وباقل قيمة لمعامل القرابة و اصغر مسافة بين محافظتي ديالى والانبار ، ثم محافظتي کرکوک والنجف ، وکانت اکثر المحافظات ابتعادا عن بعضها محافظتي دهوک والسليمانية.
 

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Spatial analysis of population enrollment in pre-university education in Iraq

المؤلف [English]

  • Ali Abdul Amir Saget
المستخلص [English]

   The number of people not enrolled in pre-university education In Iraq is (374,106) individuals all considered outside the school.
On the basis of the net enrollment rate, there is a spatial   variation according to the governorates and for all the three elementary, secondary and preparatory levels of education.  At the level of Iraq it was (8.5, 48.5, 69.7%) respectively. The highest rate of non-enrolled in the primary stage is the governorate of Muthanna with a rate of (16.1%) and the lowest is in the governorates of Sulaymaniyah and Baghdad at a rate of (5%). In the secondary stage, the governorate of Muthanna is also the highest in Iraq, with (60%) of individuals of the age group and the lowest in the governorates of Sulaymaniyah at a rate of (24.8%).
As for the high secondary stage which is the preparatory stage, the governorate of Maysan has the highest rate of non-enrolled (81.2%), while the rate was (43.4%) in the governorate of Sulaymaniyah,  the least governorate  in the non-enrolled in the preparatory stage.
  The cluster analysis according to the kinship matrix showed the similarities and differences between the governorates and the derived distances between them. The similarity was at its highest with the lowest value of the kinship coefficient and the smallest distance between the governorates of Diyala and Anbar, then the governorates of Kirkuk and Najaf, and the farthest governorates from each other were the governorates of Dohuk and Sulaymaniya