نظرية الترميز المزدوج وتعلم المفردات: دمج الصور المتحركة وتعريفات الكلمات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يستخدم البحث نظرية التشفير المزدوج لبايفيو كإطار نظري لدراسة مدى فعالية استخدام الصور المتحركة وتعريفات الكلمات في تعزيز تعلم المفردات اللغوية بين الطلاب السعوديين الدراسيين للغة الإنجليزية كلغة أجنبية. تركز نظرية التشفير المزدوج على أهمية تفعيل أنظمة الترميز اللفظي والمرئي في وقت واحد مما يمكن الطلاب من تكوين الروابط بين النماذج المعرفية البصرية واللفظية، وكذلك المعرفة المسبقة، لتعزيز الفهم وبناء المعنى. وقام الطلاب بدراسة تعريفات الكلمات باللغة الإنجليزية مصحوبة بصور متحركة لتلك الكلمات أثناء قراءة عشرة نصوص قرائية بهدف دعم الترميز اللفظي والمرئي للمفردات اللغوية. وتم استخدام تصميم الاختبار القبلي والبعدي المكون من مجموعة واحدة لتقييم تأثير الاستراتيجية القائمة على نظرية التشفير المزدوج على أربعة أبعاد لتعلم المفردات اللغوية، وهي فهم معنى الكلمات غير المألوفة بناءً على السياق، وتكوين معاني جديدة للكلمات، واستخدام الكلمات بشكل مناسب في سياقات متنوعة، وأخيراً دمج مفردات جديدة من خلال ربطها بالمعرفة المسبقة عبر سياقات متنوعة. وتم إجراء اختبار مفردات يتكون من أسئلة التعرف والإنتاج على الطلاب قبل وبعد التجربة. وأظهرت النتائج أن استراتيجية التدريس المبنية على نظرية التشفير المزدوج قد حسنت بشكل ملحوظ درجات المفردات اللغوية للطلاب في الاختبار البعدي مقارنة بأدائهم في الاختبار القبلي، مما يشير إلى التأثير الكبير للصور المتحركة وتعريفات الكلمات على تعلم المفردات لديهم، وتساهم هذه النتائج في الأدبيات الموجودة من خلال تسليط الضوء على المزايا والفعالية المحتملة لدمج نظرية التشفير المزدوج في تعليم المفردات اللغوية.

عنوان المقالة [English]

Dual Coding Theory and Vocabulary Learning: Animation and Word Definition Integration

المؤلف [English]

  • Rafik Ahmed Abdelmoati Mohamed
المستخلص [English]

This study utilizes Paivio's dual coding theory (DCT) as a theoretical framework to investigate the effectiveness of using animation and word definition in enhancing vocabulary learning among Saudi English as a foreign language (EFL) students. The DCT suggests that by simultaneously activating verbal and visual coding systems, learners can facilitate the formation of connections between visual and verbal mental models, as well as prior knowledge, to promote comprehension and meaning construction. The participants were exposed to L2 word definitions accompanied by animations while reading ten hypermediated texts, with the goal of supporting the encoding and learning of their vocabulary. A one-group pretest-posttest design was employed to evaluate the impact of the DCT-based strategy on four dimensions of vocabulary learning, i.e., comprehending the meaning of unfamiliar words based on context, creating new meanings of a word, utilizing words appropriately in diverse contexts, and incorporating new vocabulary by connecting it with prior knowledge across diverse contexts. A vocabulary test comprising of recognition and production questions was administered to the participants before and after the experiment. The results demonstrate that the DCT-based teaching strategy significantly improved the participants' vocabulary scores on the posttest compared to their performance on the pretest, indicating the substantial influence of animation and word definitions on vocabulary learning. These findings contribute to the existing literature by highlighting the potential advantages and effectiveness of incorporating the DCT into vocabulary instruction.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Dual coding theory
  • vocabulary instruction
  • word definitions
  • animation